اوبر طرف ترامپ ایستاد اما زود پشیمان شد!

0

اندرو دین برای شروع به کار بسیاری از کمپانی‌ها نقش مشاور را ایفا کرده است. شرکت‌های خرده‌فروشی و همچنین تجهیزات پزشکی، مواردی از این قبیل بوده‌اند. او در حال حاضر مشغول ‌نوشتن کتابی در باب طبقه‌بندی تجارت است. وی در این کتاب به بیان تجربه‌های شخصی خود در زمینه ‌به‌کارگیری شیوه‌های مختلف پیشبرد تجارت پرداخته است. او در این گزارش از تصمیم نابجای اوبر برای حمایت از تصمیم ضدمهاجرتی ترامپ نوشته است.

بدون‌شک با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده- دونالد ترامپ- و تیم تازه او، مقدار زیادی تغییر در نظام اداری قابل پیش‌بینی بود. قانون منع ورود مهاجر از ۷ کشور خاص به خاک آمریکا باعث برگزاری حجم بالایی از اعتراض‌ها در این کشور شده است. بسیاری از دارندگان ویزا و حتی دارندگان کارت سبز نیز با سرگردانی و نگرانی از سرنوشت خود، در فرودگاه‌ها متوقف شدند. پس از وقوع چنین وقایعی، کمپانی‌ها نسبت به فعالیت‌های خود محتاطانه‌تر برخورد کردند. قوانین منع ورود به ایالات متحده شرکت‌های بسیاری از جمله دو شرکت بزرگ حمل‌و‌نقل و ترابری اوبر و لیفت (Lyft) را آگاه کرد که عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در این شرایط چگونه حال و آینده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • ارزیابی هدف

در ایام اعتراض به تصمیم ترامپ رانندگان تاکسی شهر نیویورک  طی یک اقدام همگانی و به صورت موقت از ارائه خدمات خود به فرودگاه این شهر سر باز زدند. آنها این کار را برای حمایت از افراد معلق در فرودگاه که از ورود آنان جلوگیری شده بود، انجام دادند. در مقابل، شرکت اوبر تصمیم گرفت تا در این مدت خدمات ویژه‌ای را برای سرویس‌دهی به  فرودگاه در نظر بگیرد. این کار اوبر یک بی‌حرمتی واضح به جامعه‌ رانندگان نیویورک محسوب می‌شد و بیانگر این موضوع بود که اوبر اعتراض به قانون منع ورود را به گونه‌ای تایید کرده است. اوبر می‌گوید این تصمیم یک واکنش یا مشارکت سیاسی نبود و تنها به جهت افزایش صرفه اقتصادی به اجرا در آمد. اوبر همچنین این اقدام را بی‌حرمتی به تصمیم رانندگان تاکسی نیویورک نمی‌بیند. پس از این رخداد بسیاری از کاربران سابق اوبر این برنامه را از روی دستگاه تلفن همراه خود حذف کرده و حساب کاربری خود را نیز غیر‌فعال کرده و تعداد زیادی از آنان به سوی شرکت رقیب اوبر یعنی لیفت سرازیر شدند. با این کار، لیفت توانست جایگاه و محبوبیت برنامه‌ خود را در میان برنامه‌های دیگر در اپ‌‌استور تا رده‌ ۴ بالا ببرد و در عوض اوبر به رده ‌ ۱۳ سقوط کرد.

  • آیا انجام همه مسئولیت‌های اجتماعی امکان‌پذیر است؟

اوبر بایستی با این تحریم فراگیر شرکتش دست و پنجه نرم می‌کرد. این شرکت هیچ‌گاه یک محبوبیت واقعی و عام را در اختیار نداشته است. این پس‌زنی توسط مردم با حذف اپلیکیشن اوبر و با راه‌اندازی کمپین #حذف_اوبر آغاز شد. در مقابل این جنبش، اوبر سیاست‌های خود را تغییر داد و بیانیه‌ رئیس جمهور مبنی بر منع ورود مهاجران را تحریم کرد. اگرچه آنها ۳ میلیون دلار را برای کمک به رانندگان این کمپین کنار گذاشتند اما با آسیبی که به وجهه این شرکت وارد آمد اوبر راهی طولانی را برای جلب اعتماد کاربران خود در پیش دارد. همانطور که می‌دانید، جبران خسارت شکستن عهد، کار آسانی نیست.

برای اعتراض‌کننده‌ها، کار دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

این امر متضمن پاسخگویی به این سوال است: «آیا اجرای همه مسئولیت اجتماعی امکان‌پذیر است؟» به خصوص برای تجارت. کمپانی‌ها از نظر مشاورانی بهره می‌گیرد که ممکن است گاهی نظر آنها با انتظارات مشتریان همسو نباشد. منصفانه یا غیرمنصفانه، مردم انتظار دارند که شرکت‌ها همیشه طرفدار تصمیم‌ها و قانون‌های صحیح باشند. قضاوت‌های مردم یقینا بر نوع تجارت و فعالیت و شهرت هر کمپانی تاثیر بسزایی خواهد داشت و این موضوع میزان مسئولیت‌پذیری اجتماعی را برای هر شرکت افزایش می‌دهد.

  • اثرات درازمدت

اکنون برای گفتن اثرات دراز‌مدت جنبش #حذف_اوبر بسیار زود است. در کوتاه‌مدت این هشتگ در حال رشد، ۲۰۰هزار کاربر را به خود جلب کرد و این کاربران اپلیکیشن اوبر را از تلفن همراه خود حذف کردند. در نهایت هم بازگشت این شرکت به سوی نظر عمومی مردم، آنچنان که انتظار می‌رفت به اوبر کمک نکرده است. بازگشت اعتبار زمان‌بر است و مدتی برای از بین بردن حافظه‌ مردم زمان لازم است.

کمپانی‌ها در هر وضعیتی باید نسبت به موضعگیری خود هوشیار باشند و برای دریافت بازخورد تصمیم‌گیری‌های خود آماده باشند. هیچ راهی برای هیچ شرکتی وجود ندارد که همیشه در تمام اوضاع، وضعیتی خنثی داشته باشد و همیشه درصدی از مردم با سیاست‌های اتخاذشده توسط مدیران شرکت‌ها مخالف خواهند بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.