اوبر از خط قرمزها عبور می‌کند

آزمایش‌های روانی روی رانندگان آن‌هم بدون اطلاع!
اوبر از خط قرمزها عبور می‌کند
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ بدون دیدگاه تیم ورک https://goo.gl/m1UH6y
در آینده‌ای نزدیک کارمندان علاوه بر یک حقوق ثابت و پایا و مزایای سلامت، آزادی و انتخاب عمل بیشتری خواهند داشت. اما این موضوع به وضوح مشخص است که در برخی موارد، کارمندان با هدف دستیابی به یک گزینه مطلوب، گزینه‌های بیشتر و یا ارزشمند‌تری را از دست می‌دهند ...
اوبر از خط قرمزها عبور می‌کند

در آینده‌ای نزدیک کارمندان علاوه بر یک حقوق ثابت و پایا و مزایای سلامت، آزادی و انتخاب عمل بیشتری خواهند داشت. اما این موضوع به وضوح مشخص است که در برخی موارد، کارمندان با هدف دستیابی به یک گزینه مطلوب، گزینه‌های بیشتر و یا ارزشمند‌تری را از دست می‌دهند. بر اساس مقاله‌‌ منتشر‌شده در روزنامه‌ نیویورک تایمز، شرکت اوبر، رفتاری تازه را به جهت انگیزه دادن به کارمندان برای کار در ساعات طولانی اتخاذ کرده است. کمپانی‌ها پس از انقلاب صنعتی همواره سعی بر این داشته‌اند تا کارمندان خود را به نوعی تحریک کنند تا بیشتر و با‌کیفیت‌ بالاتری کار کنند. اما در این میان قوانین فدرال از حقوق این افراد دفاع می‌کرد- از جمله وجود ناهار اجباری برای هر شرکت- و از سوء‌استفاده از کارگران و کارمندان جلوگیری به عمل می‌آورد. به عنوان کارمندان قراردادی، رانندگان اوبر از این مصونیت‌ها برخوردار نبودند. چندین روش وجود دارد که اوبر برای تحریک کارمندان خود استفاده می‌کند. در متن زیر چندین ویژگی از طراحی رفتاری شرکت اوبر را با هم ملاحظه می‌کنیم.

  •  اوبر بدون اطلاع رانندگان در حال آزمایش ‌روی آنان است

این یک مشکل بزرگ است. ارتش کوچکی از دانشمندان روانشناس در مرکز اوبر، با استفاده از روش‌های مختلف، سعی دارند تا از طریق اپلیکیشن اوبر رفتار رانندگان را تحت تاثیر قرار بدهند. نیویورک تایمز طی یک گزارش اینطور اعلام می‌کند:‌‌ برای چندین ماه، هنگامی که رانندگان می‌خواستند این برنامه را از روی دستگاه تلفن همراه خود حذف کنند، این اپلیکیشن به صورت مداوم به آنها می‌گفت که دیگر چیزی به سقف مقدار مورد نظر دستمزد شما در این روز باقی نمانده یا اینکه یک هفته زودتر به آنها می‌گفت که به میزان درآمد هفتگی خود رسیده‌اید. این پیام‌ها تنها با این هدف به آنان ارسال می‌شد تا آنان را برای کار در ساعاتی بیشتر تشویق کند. رفتار اوبر با رانندگانش به‌گونه‌ای است که تنها می‌خواهد آنها را با تبلیغات در اپلیکیشن به کاری که این شرکت در نظر دارد، وادار کند. این کار رانندگان را از اوقات فراغت و علایق شخصی‌شان محروم می‌کرد. در آزمایشی دیگر اوبر این موضوع را بررسی کرد که نوع جنسیت ارسال‌کنندگان اعلان‌های وارده برای رانندگان چه تاثیری در قبول شدن این درخواست‌ها توسط رانندگان دارد. پس از این آزمایش متوجه شد که رانندگان مرد به درخواست‌‌های خانم‌ها بیشتر از آقایان پاسخ می‌دهند. در بسیاری از کشورها این نوع آزمایش‌های روانی به شدت تحت کنترل است. مفهوم مطلع و آگاه‌بودن افرادی که در یک آزمایش قرار می‌گیرند، یکی از ابتدایی‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی‌های هر آزمایش است. این کار افراد را از اینکه بدون موافقت و رضایت در شرایطی نامعلوم قرار گیرند، محافظت می‌کند. اوبر آزمایش‌های خود را بدون اطلاع افراد انجام می‌دهد و واضح است که برقراری یک رابطه صحیح با فریب‌دادن امکان‌پذیر نیست.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎