اندر فواید کاموابافی در محل کار!

0

اگر همکاری که میزش یک متر هم با میز کار شما فاصله ندارد در ساعاتی از روز کاری‌اش میل و کاموایش را با سرعت نور بالا و پایین کند و هی رج به‌رج شال و پلیور ببافد شما چه حسی خواهد داشت؟ لابد فکر می‌کنید باز سروکله یکی از همان کارمندهای از زیرکار دررو پیدا شده که حاضر است پشت میزش هر کاری و هر هنری از خودش در کند اما کاری که وظیفه‌اش هست را انجام ندهد! اما حالا تحقیقات نشان می‌دهد که امور فوق‌برنامه هنری مثل کاموابافی در محل کار چیز بدی که نیست هیچ بلکه راندمان کاری را هم بالا می‌برد. فعالیت‌های اوقات فراغت نه‌تنها شما را با‌نشاط‌تر می‌کند، بلکه بر عملکرد کاری‌تان نیز تاثیر مثبتی دارد.

شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که برای لذت بردن از سرگرمی‌ها‌یتان به دنبال دلیلی بیش از علاقه داشتن به آنها هستید؟ شاید از آن گروه افرادی باشید که همواره در حال مبارزه‌ای تمام‌نشدنی برای حفظ شغل و موقعیت کنونی و یا لذت‌بردن از سرگرمی‌ها‌ی مورد علاقه‌تان هستید؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پژوهش جدید زیر را در این رابطه مطالعه کنید. طبق نتایج این تحقیق، لذت‌بردن از سرگرمی‌ها موجب افزایش انگیزه شما نیز می‌شود. پس با خیالی راحت از گذراندن اوقات خود با سرگرمی‌ها لذت ببرید.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه  ایالتی سان‌فرانسیسکو انجام شده است، نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های خلاقانه‌ای مانند بافندگی‌، پخت و پز، نقاشی، عکاسی‌، باغبانی و …  عملکرد شما را در محل کار تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این پژوهش که  ‌روی دو گروه انجام شد، تیمی از روانشناسان، از گروه اول که شامل ۳۴۱ نفر کارمند با سابقه بود، در مورد ‌اوقات فراغت‌شان نظر‌خواهی کردند. همچنین از این افراد خواسته شد تا میزان خلاقیت خود را در محل کار و همچنین خلاقیت همکاران‌شان را مورد ارزیابی قرار دهند. همچنین از گروه دوم‌ که شامل ۹۲ نفر از خلبانان نیروی هوایی بود سوالات مشابهی پرسیده شد. پژوهشگر ارشد و نویسنده پژوهش،‌ کوین  اشلمن، استادیار روانشناسی دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو‌ بیان داشت: «ما از طریق این پژوهش دریافتیم که به طور کل حضور هرچه بیشتر افراد در فعالیت‌های خلاقانه موجب عملکرد بهتر آنان در محل کار خواهد شد.»

  •  برای عملکرد بهتر بافتنی ببافید!

 تجزیه و تحلیل نتایج داده‌ها حاکی از آن است که  افرادی که در اوقات فراغت خود، به انجام سرگرمی‌های خلاقانه‌ای می‌پردازند، ۱۵ تا ۳۰ درصد عملکرد بهتری در محل کار از خود نشان می‌دهند. تیم تحقیقاتی فرضیات مختلفی را برای این نتایج ارائه کرده است. این فرضیات نشان می‌دهد که داشتن زمانی برای انجام فعالیت‌های مورد علاقه احتمالا موجب  تقویت روحیه و در نتیجه عملکرد بهتر در زمان کار است. همچنین یک گروه از افرادی که در اوقات فراغت، به فعالیت‌های مورد علاقه خود می‌پردازند، بیان داشتند که انجام این فعالیت‌ها باعث افزایش آگاهی‌شان از نقاط ضعف و قوت آنها شده است. همچنین این دسته از افراد از تسلط بیشتری بر احساسات و عواطف خود برخوردار هستند.

  بنا به گفته محققان، مکانیسم این رویداد هرچه باشد،  نتیجه‌اش بسیار واضح است. افرادی که سرگرمی‌های خلاقانه‌ای دارند، قطعا خلاقیت‌شان را در محل کار نیز به اجرا گذاشته و همین مسئله باعث عملکرد بهتر آنان خواهد شد.

 محققان امیدوارند که نتایج این دسته از تحقیقات باعث نشود که مدیران کارکنان را به داشتن سرگرمی‌های خلاقانه در خارج از وقت کاری مجبور کنند. الزام افراد ‌به داشتن سرگرمی نیز زیان‌آور است و ممکن است به نتایج دیگری منتهی شود. اشلمن در ادامه می‌گوید: «افراد خلاقیت خود را در موقعیت‌های بدون اجبار و بدون استرس به بهترین وجه نشان می‌دهند. استرس دشمن خلاقیت است. پژوهش نشان می‌دهد انگیزه درونی که منجر به خلاقیت می‌شود در مواقع پر‌تنش به شدت کاهش می‌یابد.»

سازمان‌های بزرگی چون زاپوس، آثار هنری را به عنوان بخشی از دکوراسیون، در شرکت قرار می‌دهد. همچنین  فعالیت‌هایی همچون طبخ غذا در شرکت و برگزاری مسابقات طراحی صحنه و لباس برای کارکنان، از جمله کارهایی است که در برخی ‌شرکت‌های در حال توسعه در حال اجراست. یک روش مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه‌تر نیز این است که نتایج تحقیقات را به اطلاع افراد برسانیم و آنان را از نتایج انجام فعالیت‌های خلاقانه آگاه کنیم.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.