امید استارت‌آپی‌ها در تبریز جوانه زد

دومین استارت‌آپ میت‌آپ تبریز برگزار شد
امید استارت‌آپی‌ها در تبریز جوانه زد
۰۱ Shahrivar 1396 بدون دیدگاه فین تک https://goo.gl/8cBEzL
رویداد استارت‌آپ میت‌آپ تبریز امسال برای دومین‌بار در تبریز برگزار شد و با استقبال طرفداران فناوری و جامعه استارت‌آپی تبریز مواجه شد. سالن ۴۵۰ نفری رویداد در اغلب ساعات مملو از علاقه‌مندانی بود که با انرژی پیگیر برنامه‌های رویداد بودند. استارت‌آپ میت‌‌آپ رویدادی یک‌روزه است که از بخش‌هایی همچون سخنرانی‌های کلیدی، رقابت بین استارت‌آپ‌ها و پنل گفت‌وگو تشکیل شده است ...
امید استارت‌آپی‌ها در تبریز جوانه زد

در دومین دوره از این رویداد که با حمایت سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، شتاب‌دهنده ناریش، مرکز شتاب‌دهی نوآوری، CIW و شتاب‌دهنده منشاء برگزار شده بود، سخنرانی‌های متنوع با موضوعات آموزشی مورد نیاز برای جامعه استارت‌آپی تبریز صورت گرفت. آرش مدرسی، بنیانگذار استارت‌آپ سیمرغ و استاد دانشگاه درباره فرهنگ کار تیمی ارائه جذابی داشت و چالش‌های تبدیل شدن از ME به  WE را مورد بحث قرار داد. تورج صابری‌وند، دیزاینر خلاقی که به واسطه فعالیت‌های اجتماعی خود بسیار شناخته شده است، از تفکر دیزان سخن گفت و رسالت استارت‌آپ‌ها را در حل مسئله دانست. آرش میلانی، بنیانگذار پینگونیو و مشاور استارت‌آپ‌ها در تبریز به ارائه درباره موضوع Growth Hack پرداخت و مثال‌هایی کاربردی از نمونه‌های داخلی را طرح کرد و در نهایت نازنین دانشور بنیانگذار و مدیرعامل تخفیفان درباره کارآفرینی و زنان سخن گفت.

تفاوت استارت‌آپ‌های حاضر در استارت‌آپ میت‌آپ با دیگر رویدادهای آموزشی استارت‌آپی در این است که فرایند ثبت‌نام به گونه‌ای طراحی شده ‌که هیچ ایده‌‌ خامی در میان رقابت‌کنندگان حضور نداشته باشد

در بخش رقابت این رویداد، ۱۰ استارت‌آپ به رقابت پرداختند. تفاوت استارت‌آپ‌های حاضر در استارت‌آپ میت‌آپ با دیگر رویدادهای آموزشی استارت‌آپی در این است که فرایند ثبت‌نام به گونه‌ای طراحی شده ‌که هیچ ایده‌‌ خامی در میان رقابت‌کنندگان حضور نداشته باشد و تیم‌های ارائه‌دهنده در حداقل‌ترین حالت از تیم مناسب و نمونه‌اولیه بهره‌مند باشند. مجموع جوایز این رویداد ۱۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده بود که به ترتیب ۶۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون ریال به تیم‌های اول و ۲۰ میلیون ریال تیم منتخب مردمی تخصیص داده شد. هیات داوران این رویداد را حسن اطاعت مدیرعامل شرکت ایده‌های نوین پارسیان، نازنین دانشورمدیر عامل تخفیفان، اکبر‌هاشمی مدیرمسئول هفته نامه شنبه، احمدرضا مسرور مدیرعامل شتاب‌دهنده دیموند، حمید زادمهر از ستاد توسعه فناوری‌های نرم معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و  ناصر فرج‌زاده استاد دانشگاه تشکیل می‌دادند.  تیم کشت کالا، پلتفرم ارتباط میان کشاورز و خریدار که تاکنون موفقیت‌های نسبی نیز کسب ‌کرده است به‌عنوان مقام اول در این رقابت برگزیدند.  تیم رایچت، سیستم پشتیبانی وب‌سایت به صورت ‌آنلاین که برای اولین بار به صورت بومی عرضه شده است، توانست جایگاه دوم و جایزه مردمی را نصیب خود کند و در نهایت شبکه اجتماعی لوکوبوک برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی جایزه سوم را برد. 
بخش پنل گفت‌وگو بسیار پرچالش برگزار شد و سازمان‌های مختلف یکدیگر را به عدم حمایت از استارت‌آپ‌ها و شعار‌زدگی متهم و از فضای سخت رشد کسب‌و‌کارهای نوپا در تبریز انتقاد کردند. این پنل با حضور مهندس حسن اطاعت به‌عنوان مشاور و مربی کسب‌وکارها در تبریز، دکتر پیمان کیهان‌ور ‌به‌عنوان بخش دانشگاهی، دکتر رسولی از بخش دولت، دکتر بهزاد اناری به‌عنوان سرمایه‌گذار، اکبر‌هاشمی به‌عنوان مهمان پنل و سعید چوبانی به‌عنوان مجری برگزار شد. اکبر‌هاشمی بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها را به خوداتکایی و عدم وابستگی به بودجه های دولتی و وام  تشویق کرد و آینده را برای آنان روشن خواند. مطمئنا برگزاری رویدادهایی در سطح کیفی استارت‌آپ میت‌آپ در شهرهایی به جز تهران منجر به ارتباط بیشتر اعضای جامعه استارت‌آپی با یکدیگر و درخشیدن الگوهای موفق واقعی خواهند شد ولی نمی‌بایست فراموش کرد فضای شکل گرفته در رویدادها صرفا می‌تواند سرعت رشد را در یک اکوسیستم تغییر دهد و نمی‌تواند مشکلات و گیرهای داخلی آن را بهبود بخشد.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎