امیدیار و بازار دست‌دوم‌فروشی!

0

پیرامیدیار در سن ۳۱ سالگی با عرضه عمومی اولیه ای‌بی توانست میلیاردر شود. امیدیار و همسرش، پاملا، انسان‌های بشردوستی هستند که در سال ۲۰۰۴ شبکه امیدیار را بنیانگذاری کردند تا سیاست‌های عمومی و تلاش‌های سودآور خود را توسعه دهند.

پیر امیدیار در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ به دنیا آمده ‌و یک کارآفرین موفق ایرانی-آمریکایی است. او بنیانگذار سایت مزایده ای‌بی است و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ سمت ریاست را در این سایت داشته است.

او در سن ۳۱ سالگی با عرضه عمومی اولیه ای‌بی توانست میلیاردر شود. امیدیار و همسرش، پاملا، انسان‌های بشردوستی هستند که در سال ۲۰۰۴ شبکه امیدیار را بنیانگذاری کردند تا سیاست‌های عمومی و تلاش‌های سودآور خود را توسعه دهند.

از سال ۲۰۱۰، امیدیار به عنوان رئیس خدمات گزارش تحقیقاتی و اخبار عمومی Honolulu Civil Beat وارد حوزه روزنامه‌نگاری آنلاین شد.

امیدیار در پاریس به دنیا آمد. مادرش، الهه میرجلالی امیدیار، دکترای زبانشناسی از دانشگاه سوربن داشت. پدرش نیز یک جراح بود که به عنوان اورولوژیست در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور کار می‌کرد اما نامش تا‌کنون افشا نشده است.

به دلیل کار پدر، وقتی امیدیار کودک بود، آنها به آمریکا نقل مکان کردند.علاقه امیدیار به کامپیوتر زمانی شروع شد که او دانش‌آموز کلاس نهم در مدرسه پوتوماک در ویرجینیا بود. او در سال ۱۹۸۴ از مدرسه سنت‌اندرو فارغ‌التحصیل شد.

مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه تافتز در ماساچوست دریافت کرد. پس از مدت کوتاهی، او برای کار به یک شعبه وابسته Apple Computer رفت و در آنجا با تیمی کار کرد که MacDraw را به MacDraw II  ارتقا دادند.

در سال ۱۹۹۱، او یک استارتاپ رایانش مبتنی بر قلم به نام Ink Development را بنیانگذاری کرد که بعدها به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیک شناخته شد و نام آن به eShop تغییر یافت.

در سال ۱۹۹۵، در سن ۲۸ سالگی، امیدیار شروع کرد به نوشتن کد کامپیوتری برای یک مکان آنلاین تا بتواند فهرستی از یک مزایده مستقیم و فرد به فرد را برای اجناس کلکسیونی ایجاد کند.

ایجاد اولین وبسایت

او یک نمونه اولیه ساده را در صفحه وب شخصی خود ایجاد کرد و در روز کارگر همان سال، یک خدمات آنلاین به نام Auction Web را راه‌اندازی کرد که در نهایت به سایت مزایده ای‌بی تبدیل شد.

این خدمات در اصل یکی از چندین آیتم موجود در وب‌سایت eBay.com بود که یک بخش از آن نیز به ویروس ایبولا اختصاص داده شده بود. اولین کالایی که در سایت به فروش رسید یک اشاره‌گر لیزر شکسته بود.

امیدیار متعجب شد که آیا کسی هم حاضر می‌شود یک دستگاه شکسته را خریداری کند، اما خریدار به او گفت که از جمع‌آوری اشاره‌گرهای لیزری شکسته لذت می‌برد. با شروع ثبت اجناس تجاری مختلف، این کسب‌و‌کار به شدت رونق یافت.

هزینه کمی که او از هر فروش به دست می‌آورد، بودجه لازم برای توسعه سایت را تامین می‌کرد. به زودی درآمد این سایت از حقوق او در General Magic بیشتر شد و ۹ماه بعد، او تصمیم گرفت توجه خود را به طور کامل روی شرکت جدیدش معطوف کند.

تا سال ۱۹۹۶، وقتی امیدیار یک قرارداد صدور مجوز را امضا کرد تا بلیت‌های شرکت‌های هواپیمایی را به طور آنلاین ارائه دهد، این سایت میزبان ۲۵۰هزار مزایده بود. در ماه اول سال ۱۹۹۷، این میزبانی به ۲ میلیون رسید.

در اواسط سال ای‌بی با ۸۰۰هزار مزایده در روز مواجه بود.در همین سال بود که امیدیار نام شرکت را از AuctionWeb به ای‌بی تغییر داد و شروع کرد به تبلیغ خدمات. ای‌بی  دومین نامی بود که وی برای وب‌سایت خود در نظر گرفته بود.

اولین انتخاب او برای یک شرکت استخراج معدن کانادایی ثبت شده بود که Echo Bay Mines  نام داشت. وقتی او متوجه شد که echobay.com وجود دارد، «cho» آن را حذف کرد و ebay.com متولد شد.

داستان تکراری که ای‌بی راه‌اندازی شد تا به کسب‌و‌کار نامزد امیدیار کمک شود تا بتواند محصولات خود را به فروش برساند، توسط مدیر روابط عمومی ساخته شد تا فقط توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند.در سال ۱۹۹۶ جفری اسکول به این شرکت پیوست.

۲ سال بعد، مگ ویتمن رئیس و مدیرعامل این شرکت شد و تا سال ۲۰۰۸ شرکت را اداره کرد. در سال ۱۹۹۸، ای‌بی  یک عرضه عمومی موفق را راه‌اندازی کرد و موجب شد امیدیار و اسکول میلیاردر شوند.

در سال ۲۰۰۸، ۱۷۸ میلیون سهم ای‌بی امیدیار حدود ۴٫۴۵ میلیارد دلار ارزش داشت. به علاوه امیدیار سرمایه‌گذار Montage Resort  در کالیفرنیاست. او یکی از اعضای شورای قرن بیست و یکم موسسه Berggruen نیز هست.

در سال ۲۰۱۰، امیدیار یک خدمات اخبار گزارشی تحقیقاتی آنلاین به نام Honolulu Civil Beat را راه‌اندازی کرد که به امور مدتی در هاوایی می‌پرداخت.امیدیار یکی از کارآفرینان بسیار موفق در حوزه آنلاین است که استارتاپ او توانست موفقیت فوق‌العاده‌ای به دست آورد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.