امضای ستارگان پای برند فیلا

0
در میان برندهای ورزشی، برند فیلا با داشتن عمری بیش از یک قرن، جایگاه خاصی در بین دیگر رقبای خود یافته و خصوصا در زمینه تولید کفش‌های ورزشی شهرت زیادی به دست آورده است. این برند که در سال ۱۹۱۱ در ایتالیا توسط برادران فیلا راه‌اندازی شد، در ابتدا به تولید لباس‌های ورزشی برای کوهنوردی در کوه‌های ایتالیا پرداخت و این درحالی است که امروزه طیف گسترده‌ای از لباس‌های ورزشی را تولید می‌کند و نامی آشنا در بین مردم جهان و خصوصا طرفداران کفش‌های ورزشی به شمار می‌رود. این برند در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فروشگاه در سراسر جهان دارد که چنین آماری نشان‌دهنده گسترش این نام تجاری در بازارهای جهانی است. از آنجایی که برندهای معتبر ورزشی زیادی مانند نایک، آدیداس، پوما و … در جهان وجود دارند که کاملا در بین مخاطبان جهانی شناخته شده‌اند، در ادامه به برخی از استراتژی‌های خاص برند فیلا می‌پردازیم تا نشان دهیم که این برند چگونه توانسته در بین رقبای قدرتمند خود، به عنوان یک برند مهم ورزشی شناخته شود.
  •  بازسازی نام تجاری
یکی از اهداف مهمی که برند فیلا در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه‌ای داشته‌، سازماندهی مجدد روش‌‌های بازاریابی و گسترش آنها بوده است، در این زمینه خصوصا راه‌اندازی دوباره نام تجاری برند فیلا اهمیت قابل توجهی داشته است، به این معنا که این برند با اتخاذ راهکارهای مناسب و تأثیرگذار، نام خود را دوباره در اذهان عمومی و در بین مخاطبان خود زنده می‌کند؛ یکی از راهکارهای این برند نیز در زمینه راه‌اندازی مجدد نام تجاری خود، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در زمینه مسابقات ورزشی بوده است. از آنجایی که این برند یک برند ورزشی محسوب می‌شود، تکرار نام و همچنین مشاهده چندین‌باره لوگوی آن، به نوعی بازسازی و راه‌اندازی مجددی برای این برند محسوب می‌شود، در همین راستا نیز یکی از راهکارهای عمده فیلا، توافق چندساله‌ای است که با فدراسیون ورزش‌های زمستانی ایتالیا به انجام رسانده است.
چنین رویکردی در درازمدت باعث شکل‌گیری یک روند گسترده در شهرت و بازسازی این نام تجاری خواهد شد.
  •  برندی با امضای ستارگان
کیفیت بالا و طراحی مناسب از جمله خصوصیات اصلی برند فیلا به شمار می‌روند، اما این عوامل به‌تنهایی برای برند شدن کافی نیست، چراکه امروزه برندهای معتبر ورزشی زیادی وجود دارند که از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردارند. بر این اساس فیلا در کنار بالا بردن طراحی و کیفیت محصولات خود، راهکارهایی مناسب در زمینه بازاریابی را نیز در پی گرفته است که در این میان، حضور ستاره‌های مشهور ورزشی در کنار نام این برند، از جمله این راهکارها به شمار می‌رود.
یکی از اقدامات خلاقانه برند فیلا در رابطه با حضور ورزشکاران مطرح جهانی، استفاده از امضای آنها روی محصولاتش است. قهرمانان جهانی تنیس، جنیفر کاپریتی و کیم کلیجسترز، ستاره بسکتبال ان‌بی‌ای، گرنت هیل و قهرمان اسکی المپیک جهان آلبرتو تومبا از جمله ورزشکاران معروفی به شمار می‌روند که امضای آنها در کنار برند فیلا قرار گرفته است.
 چنین رویکردی اعتماد بیشتر مخاطبان جهانی را به محصولات این برند در پی دارد.
  •  گسترش بازارهای جهانی
 امروزه زنجیره‌های خرده‌فروشی این برند در مناطق مختلف جهان مانند ایالات متحده آمریکا، اروپا و آسیا حضور فعالی دارند؛ سئول در کره جنوبی به یکی از بازارهای مهم این برند تبدیل شده و هند نیز به عنوان یکی از بازاهایی که پتانسیل رشد زیادی دارد، مورد توجه گردانندگان این برند قرار گرفته است. با توجه به رشد شعبه‌های این برند در سایر مناطق جهان و خصوصا کشورهای آسیایی، محصولات آن نیز در رابطه با مخاطبان این مناطق تولید می‌شوند. به عنوان مثال، برخی محصولات مانند کفش‌های ورزشی و تجهیزات خانگی مربوط به تناسب اندام، به طور خاص‌تری بازارهای آسیایی و خصوصا هند را در نظر گرفته‌اند که چنین رویکردی نشان‌دهنده توجه ویژه و درستی است که تیم بازاریابی این برند در زمینه شناخت مناطق جغرافیایی جهان و نیازهای آنها داشته است.
  •  طراحی خلاق
خلاقیت به عنوان یکی از ارکان مهم بازاریابی و تبلیغات به شمار رفته و در فرایند برندینگ بسیار تأثیرگذار است، البته شایان ذکر است که اگرچه خلاقیت در روش‌های بازاریابی جایگاه ویژه‌ای را در رابطه با برند‌شدن دارد، اما یکی از زمینه‌های دیگری که در آن خلاقیت نقش عمده‌ای برای رشد یک نام تجاری ایفا می‌کند، ارائه روش‌های نوآورانه در طراحی محصولات برند مورد نظر است.
در همین راستا نیز باید خاطر نشان کرد که طراحی خلاقانه برند فیلا نقش مؤثری در رشد این نام تجاری داشته است. ترکیب پارچه‌های مختلف در تولید لباس‌های ورزشی برند فیلا، از جمله اقدامات نوآورانه‌ای به شمار می‌رود که در طراحی محصولات برند مذکور مورد استفاده قرار گرفته و بازخورد بسیار مناسب و مثبتی را از سوی مصرف‌کنندگان دریافت کرده است؛ در واقع مقوله خلاقیت باید در تمام قسمت‌های یک کمپانی نفوذ کرده و از تولید محصول گرفته تا سیستم بازاریابی آن، حضور داشته باشد.
  •  بازاریابی ایمیلی خاص برند فیلا
برند فیلا نیز همانند دیگر برندهای دنیای امروز از دنیای دیجیتال عقب نبوده و بازاریابی در فضای اینترنت را نیز جزئی از استراتژی‌های تبلیغاتی خود قردار داده است. فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و … از جمله کانال‌های ارتباطی دیجیتالی هستند که برند مذکور برخی ‌فعالیت‌های بازاریابی خود را از طریق آنها پی می‌گیرد.
در زمینه بازاریابی دیجیتال، خالی از لطف نیست که اشاره‌ای به بازاریابی ایمیلی برند فیلا داشته باشیم، چراکه این برند با اتخاذ روش‌های هوشمندانه خاص خود، طرح بازاریابی ایمیلی خود را تا حدی گسترش داده و به یک تعامل سازنده با مشتریان خود رسیده است. این برند در ارتباط ایمیلی خود با مشتریان یک چرخه را در نظر می‌گیرد که از آشنایی آنها با این برند شروع شده و به خدمات متنوع پس از فروش ختم می‌شود. هر کاربری که آدرس ایمیل خود را در اختیار این برند قرار دهد، در همان آغاز یک پیام خوشامدگویی دریافت کرده و چنانچه در سایت این برند نیز ثبت‌نام کند، پیامی مبنی بر سپاسگزاری دریافت خواهد کرد.
اما عمده اهمیتی که روش‌های فیلا در ارتباط ایمیلی با مشتریان دارد، ارتباط مستمری است که با آنها برقرار می‌کند.
آگاه کردن مشتریان از محصولات جدید و ارائه تخفیفات ویژه به آنها در کنار پیشنهادهای مناسب و مقرون‌به‌صرفه از جمله اقداماتی است که ایمیل‌های این برند را از سطح ایمیل‌های تبلیغاتی معمولی جدا کرده و کاربران را به خواندن و حتی پاسخگویی ترغیب می‌کند.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.