امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک فناوری بین ایران و بلاروس

0

در حاشیه نمایشگاه INOTEX٢٠١٦ تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فناوری مابین دو شرکت از بخش خصوصی ایران و بلاروس به امضا رسید. این تفاهم‌نامه دوشنبه ٣ خرداد ٩٥، در راستای انتقال فناوری طراحی و ساخت ترانزیستورهای نانووایر سیلیکون و تجهیزات مربوطه بین شرکت ایرانی شزان و شرکت بلاروسی پلانار منعقد شد. این ترانزیستورها در ساخت حسگرهای زیستی کاربرد دارند.

در جریان بازدید یک هیئت تجاری از شرکت‌های بلاروسی اینتگرال و پلانار از شرکت فناوری‌های همگرای شزان در پارک علم و فناوری پردیس در اوایل هفته جاری، مذاکرات نهایی برای انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فنی بین ایران انجام شد. این قرارداد در راستای انتقال فناوری پیشرفته تولید ترانزیستورهای نانووایر سیلیکون به ایران در حاشیه پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری در غرفه شرکت شزان از سوی دکتر رضا کلانتری‌نژاد، مدیرعامل این شرکت امضا شد.

این ترانزیستورها نوع پیشرفته‌ای از ترانزیستور اثر میدان موسوم به FET هستند که مبنای کار کنترل جریان در آن‌ها توسط یک میدان الکتریکی صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه در این ترانزیستورها تنها یک نوع حامل بار (الکترون آزاد یا حفره) در ایجاد جریان الکتریکی دخالت دارند، می‌توان آن‌ها را جزو ترانزیستورهای تک‌قطبی محسوب کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت شزان، ترانزیستورهای FET کاربرد موثری در طراحی و ساخت حسگرهای زیستی دارند. حسگر زیستی یا بیوسِنسور نام گروهی از حسگرها است که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند تنها با یک ماده خاص واکنش نشان دهند. نتیجه این واکنش به صورتِ پیام‌هایی در می‌آید که یک ریزپردازنده می‌تواند آن‌ها را تحلیل کند. این حسگرها در تشخیص برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان کاربرد دارند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.