الکامپ به غرفه‌های ۵‌متری‌اش معروف است

میلاد احرام‌پوش، مدیر بخش ارائه‌های نمایشگاه الکامپ
الکامپ به غرفه‌های ۵‌متری‌اش معروف است
به‌طور طبیعی و ذاتا استارت‌آپ‌ها را در فضاهای کوچک قرار می‌دهند، با این وجود امسال فضایی دو برابر سال قبل برای آنها در نظر گرفتیم؛ سال قبل فضای درنظر‌گرفته‌شده برای استارت‌آپ‌ها یک و نیم تا دو متر بود. نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی هم معمولا  همین فضا را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. در عین اینکه قبول داریم فضا کوچک بود ولی ...
الکامپ به غرفه‌های 5‌متری‌اش معروف است
  •  بچه‌های الکامپ استارز از برگزارکنندگان گلایه داشتند که اگر ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها اهمیت دارند چرا غرفه‌های کوچک چند‌متری در اختیارشان قرار می‌گیرد و سالن‌های بزرگ‌تر در اختیار شرکت‌های وی‌سی است؟ 

به‌طور طبیعی و ذاتا استارت‌آپ‌ها را در فضاهای کوچک قرار می‌دهند، با این وجود امسال فضایی دو برابر سال قبل برای آنها در نظر گرفتیم؛ سال قبل فضای درنظر‌گرفته‌شده برای استارت‌آپ‌ها یک و نیم تا دو متر بود. نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی هم معمولا  همین فضا را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. در عین اینکه قبول داریم فضا کوچک بود ولی در همین فضای کوچک هم می‌توان رشد کرد و خیلی از استارت‌آپ‌هایی که سال قبل غرفه‌های ۵‌متری داشتند، با افزایش درآمد خود امسال غرفه‌های ۱۲ تا ۳۶متری گرفته بودند و برای شروع نقطه عطفی است و نباید زیاد نگران اندازه غرفه باشند و فکر کنند اندازه غرفه باعث دیده نشدن آنها می‌شود کما اینکه امسال استارت‌آپ‌هایی در همین غرفه‌های ۵متری حضور خیلی خوبی داشتند چون فکر می‌کردند غرفه‌های کوچک انرژی بیشتری دارند و افراد بیشتری به آنجا مراجعه می‌کنند و به‌طور کلی الکامپ به غرفه‌های ۵متری خود معروف است. 

 نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی هم معمولا  همین فضا را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهند. در عین اینکه قبول داریم فضا کوچک بود ولی در همین فضای کوچک هم می‌توان رشد کرد و خیلی از استارت‌آپ‌هایی که سال قبل غرفه‌های ۵‌متری داشتند، با افزایش درآمد خود امسال غرفه‌های ۱۲ تا ۳۶متری گرفته بودند

  •  برآورد شما از بازخوردها و ارتباطاتی که احیانا بین استارت‌آپ‌ها، وی‌سی‌ها و سرمایه‌گذارها برقرار شده، چیست؟

ما امسال در این حوزه دو بخش ارائه دادیم؛ یکی ایجاد فضایی برای استارت‌آپ‌ها که بتوانند ایده‌ها و کسب‌وکار خود را برای منتورهایی که در این حوزه تجربه داشتند، بیان کنند و از تجربیات و راهنمایی‌های آنها استفاده کنند و بخش دیگر که فقط مربوط به وی‌آی‌پی‌ها و سرمایه‌گذاران بود که استارت‌آپ‌ها ایده‌های خود را برای مدیران شرکت‌های خصوصی و مدیران بانک‌های دعوت شده به این حوزه بیان کنند که حداقل ۳ مورد از ۱۲ استارت‌آپ به‌طور مستقیم با این مدیران وارد مذاکره شدند و این ملاقات‌ها برای استارت‌آپ‌هایی که در حالت عادی نمی‌توانند با این مدیران دیداری داشته باشند، موفقیت بزرگی بود و جلساتی تعیین شد که احتمالا به سرمایه‌گذاری منجر شود. خود شما این وسواس را در انتخاب شرکت‌ها و افرادی که به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارند، داشتید که مثلا فضای استارت‌آپی را بشناسند؟ بعضی از استارت‌‌آپ‌ها می‌گفتند که سرمایه‌گذارانی هستند که با ادبیاتی مثل «کلا چند می‌فروشی» مواجه شده‌اند. سعی ما این بوده که سرمایه‌گذارانی را دعوت کنیم که این فضا را بشناسند و دانش و ادبیات استارت‌آپی خود را رشد داده باشند ولی برای رعایت فرهنگ استارت‌آپی و فرهنگ سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها، نوع برخورد استارت‌آپ‌ها و نوع سرمایه‌گذاری برد- برد بین سرمایه‌گذاران، باید زمان صرف شود و فرهنگ‌سازی صورت گیرد. چون همیشه نمی‌توان انتظار شرایط صددرصد ایده‌آل را داشت. این نوع ادبیات بین سرمایه‌گذاران طبیعی است، ممکن است یک ایده مورد توجه سرمایه‌گذاری قرار گیرد و بخواهد صاحب آن شود ولی در نهایت انتخاب با خود استارت‌آپ است که با این سرمایه‌گذار شریک شود یا خیر. معمولا برای هر استارت‌آپ هم بین سرمایه‌گذاران  ۳ تا ۴ نفر انتخاب ‌می‌کنیم که انتخاب آنها محدود به یک سرمایه‌گذار نشود. 

  •  تفاوت جالبی که نسبت به سال‌های قبل در این نمایشگاه  وجود داشت حضور چند دانشگاه‌ و شتاب‌دهنده‌هایی بود که خروجی خود دانشگاه‌ها هم بودند از جمله دانشگاه فردوسی، دانشگاه آزاد قزوین و حضور بعضی از صندوق‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر از بانک‌ها؛ چقدر می‌توان به این حضور خوشبین بود؟

اتفاق خوبی است که دانشگاه‌ها هم وارد این حوزه شده‌اند؛ همیشه بحث آکادمیک برای رشد افراد کافی نیست و به نظر می‌رسد برای اینکه افراد بتوانند وارد بازار کار شوند، باید پای دانشگاه‌ها هم به این بازار باز شود و این حلقه را تکمیل کنند. طی دو سال اخیر دانشگاه‌ها وارد حوزه استارت‌آپی و راه‌اندازی شتاب‌دهنده شده‌اند و ما سعی کردیم امسال برای دانشگاه‌ها غرفه مشخص قرار دهیم مثلا اگر دانشگاه آزاد روی استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کرده بود، همه افراد دانشگاه آزاد در همان غرفه حضور داشته باشند.
این درحالی است که طراحان خیلی از استارت‌آپ‌های معروف، زمانی دانشجویان خود دانشگاه‌ها بوده‌اند که دانشگاه روی طرح آنها سرمایه‌گذاری کرده و این برای دانشگاه موفقیت بزرگی است. به طور کلی در یک سال اخیر شاهد حضور بانک‌ها هم در این فضا بوده‌ایم و خیلی از استارت‌آپ‌ها هم توانستند برای مدیران بانک‌ها از جمله بانک اقتصاد نوین ارائه‌هایی داشته باشند و همچنین بانک دی در حال سرمایه‌گذاری‌های خیلی خوبی است و برای برترین استارت‌آپ‌ها غرامت بیمه‌ای در نظر گرفته و این روندی در حال رشد است که همه از جمله دانشگاه‌ها و بانک‌ها را درگیر خود کرده  است.

  •  چه برآوردی از سخنان شتاب‌دهنده‌‌ها و بانک‌ها نسبت به استارت‌آپ‌هایی که دیده بودند، داشتید؟

برطرف‌کردن مشکلاتی که در زندگی شخصی افراد وجود دارد، برای سرمایه‌گذاران هم جذاب است و نشان می‌دهد که به حضور استارت‌آپ در جامعه نیاز است و باید روی آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد. عدد‌هایی هم که در این حوزه مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که چقدر در این فضا برای جذب سرمایه پتانسیل وجود دارد و انتظار می‌رود که در سال آینده بانک‌ها هم در نمایشگاه حضور داشته باشند. 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎