الو؛ صدای یک حرکت نو

0

یک برادر و خواهر ۳۳ و ۲۶‌ساله، در سال ۱۳۸۸ شرکت آینده‌سازان راه تبادل نوین تاک را تاسیس می‌کنند.

شاید نام این شرکت که کارش را با فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و بازرگانی آغاز می‌کند، به گوش ما آشنا نباشد، اما اکنون چند سالی است که به وادی استارتاپ‌ها ورود پیدا کرده است؛ شرکتی که هشت سال قبل با سه نفر کارش را آغاز کرده، امروز تیم ده‌نفره‌اش، نه تنها فروشگاهی اینترنتی برای محصولاتش راه‌اندازی کرده، که دو استارتاپ مجزای دیگر هم به راه انداخته؛ سه استارتاپ نوپا (alo.ir،‌filmoclip.com و off.alo.ir) که قصد دارند توانمندی کسب‌وکار این شرکت در فضای مدرن را محک بزنند. مثل بسیاری از فعالان حوزه بیزینس، این شرکت هم وقتی سیر شتابان کسب‌وکارهای سنتی به سمت دنیای آنلاین را دید، تصمیم گرفت به فروش اینترنتی روی بیاورد و شاید موفقیت در اولین استارتاپش که در سال ۹۲ متولد شد، ایده‌هایی نو برای ادامه این روند به آن تزریق کرد. با وجود آنکه هنوز مرزهای فعالیت کسب‌وکار اینترنتی در ایران چندان واضح نیستند و تعریف دقیقی از مجوزها، مالیات و بیمه برای آنها وجود ندارد، بنیانگذاران شرکت باور دارند چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارهای اینترنتی برای همه وجود دارد و چیزی نیست که آنها را از ادامه فعالیتشان ناامید کند.

  •  بازرگانی کوچک با ایده‌های بزرگ

پیش از ورود این بیزینس به عرصه آنلاین، علی و مریم اعلایی‌پور به واسطه آشنایی دیرینه پدرشان که مهندس کامپیوتر بود، حوزه فناوری اطلاعات و بازرگانی را برای فعالیت شرکت خود برمی‌گزینند.

چهار سال بعد در حالی که فضای کسب‌وکار اینترنتی به مرور هموارتر می‌شد، این شرکت تصمیم به فروش محصولات بازرگانی خود می‌گیرد و از همان ابتدا تصمیم می‌گیرد با شیوه تخفیف گروهی محصولات وارد خدمات فروش اینترنتی شود.

سایت «الو» که نام اولین استارتاپ این تیم کوچک است، در حالی فعالیتش را آغاز می‌کند که ایده اولیه‌اش فروش محصولاتی با تخفیف گروهی است و پکیج‌های ویژه‌ای از محصولات همواره در این سایت با تخفیف به فروش می‌رسند. از آنجا که هنگام تولد «الو»، فروشگاه‌های مجازی در این زمینه قوت گرفته بودند، این استارتاپ بر آن می‌شود تا تخفیف چرخشی محصولات در شهرهای مختلف را به عنوان ویژگی متمایز خود از رقبا معرفی کند.

مدتی که از راه‌اندازی سایت «الو» می‌گذرد، آنها با درخواست‌های پیاپی مشتریان مبنی بر نحوه‌های کاربری محصولات و ویدئو‌های آموزشی برای آشنایی بیشتر با کارکرد محصولات متنوع مواجه می‌شوند؛ مشتریانی که می‌خواهند اطلاعاتی فراتر از یک یا چند عکس از یک محصول داشته باشند. همین‌جاست که اولین جرقه‌ برای روی آوردن به کسب‌وکار تازه اینترنتی آنها زده می‌شود. تیم الو با آپلود‌کردن ویدئوهای کاربردی از محصولات خود در فروشگاه، تصمیم می‌گیرند درک و تصویر دقیق‌تری از محصولات خود به مشتری بدهند.

  •  دو استارتاپ تازه متولد شده

مریم اعلایی‌پور که از ایده‌پردازان استارتاپ‌ تازه شرکت است، می‌گوید: «همان دوران صفحه‌ای بر مبنای علایق شخصی در اینستاگرام داشتیم که نامش فیلم‌خوره بود. در این صفحه کلیپ‌های کوتاهی از فیلم‌ها و ویدئو‌ها آپلود می‌کردیم که با استقبال زیادی مواجه شده بود. پیش‌تر از آن هم خاطره خوشی از ویدئوهای مجازی در سایت الو داشتیم و هر دو اینها جرقه‌‌های اولیه برای راه‌اندازی سایت «فیلم‌وکلیپ» را شکل دادند.»

سایت فیلم‌وکلیپ که به‌تازگی متولد شده و فرزند یک‌ماهه شرکت به حساب می‌آید، در یک نگاه کلی فضایی برای به اشتراک‌گذاری فیلم و ویدئو است.

اما به گفته بنیانگذارانش نقطه قوتش این است که ویدئو‌های هر کاربر می‌توانند راهی برای کسب‌ درآمد او باشند. وقتی تعداد بازدیدهای ویدئویی که کاربر در سایت آپلود می‌کند زیاد شوند، سایت به آنها مبلغ مشخصی هدیه می‌دهد و اینگونه نه تنها بر غنای محتوای خود می‌افزایند، که کاربر به تولید محتوای بهتر تشویق می‌شود. فیلم‌ وکلیپ به باور ایده‌پردازانش قرار است هرچه بیشتر به سمت تولید محتوای باکیفیت پیش برود. حالا مریم اعلایی‌پور می‌گوید که شرکت آنها استارتاپ نوپای دیگری هم راه‌اندازی کرده که در راستای همان فروش اینترنتی کار می‌کند. فروشگاه آنلاین «گیفت‌وکادو» محصول تازه شرکت هشت‌ساله‌ آنهاست که کارش فروش بسته‌های هدیه متناسب‌ با مناسبت‌های خاص است.

این ایده نیز به‌تازگی راه‌اندازی شده و هر چند در مراحل ابتدایی حیات خود به‌سر می‌برد، بنیانگذارانش باور دارند تجربه آنها در فروش اینترنتی می‌تواند روند رشد کسب‌وکار تازه آنها را سرعت بخشد.

  •  چه چیزی این برند را متمایز می‌کند؟

با وجود آنکه شرکت آینده‌سازان راه تبادل نوین تاک پا در دنیای استارتاپ‌ها گذاشته و قصد دارد فعالیتش در این حوزه را گسترش دهد، وارد عرصه‌هایی از دنیای کسب‌وکار مدرن شده که پیش‌تر رقبای بزرگی در آن فعالیت می‌کردند و هنوز هم سهم قابل توجهی از بازار از آن آنهاست.

مریم اعلایی‌پور در پاسخ به این سوال که چرا فروشگاه مجازی یا چرا به اشتراک‌گذاری ویدئو را قالب‌هایی برای خود انتخاب کردید، می‌گوید: «استارتاپ‌ها و هر کسب‌وکار دیگری هر چه بیشتر رشد می‌کند، معمولا از توجهش به مشتری کاسته می‌شود. به مرور در این روند توسعه، شخصی‌سازی برای مشتری از بین می‌رود. ما بیشتر دنبال شخصی‌سازی هستیم.

مشتریان وفاداری که بتوانیم به آنها خدمات ویژه‌ای بدهیم. قبول دارم که شاید نتوانیم حوزه‌ای به بزرگی مشتریان برند رقیب داشته باشیم، اما هدف ما مشتریان محدود اما وفادار است. هر کدام از استارتاپ‌های مشابه ما در زمینه‌ای بهترین هستند و کسی نمی‌تواند داعیه رقابت با آنها در آن زمینه را داشته باشد، اما به نظر من جای خالی برای رشد کسب‌وکارهای دیگر هم هنوز وجود دارد.»

از آنجا که اینترنت این روزها بخش لاینفکی از زندگی تک‌تک ما شده است، به نظر می‌رسد کسب‌وکارهایی قادر به ادامه حیات در این فضا هستند که به خیل همتایان مجازی خود بپیوندند و تجربه‌های سنتی خود در دنیای جدید را محک بزنند.

شرکت آینده‌سازان راه تبادل نوین تاک، یکی از چندین کسب‌وکاری است که در برابر موج نوی کسب‌وکار از خود مقاومت نشان نداده و تصمیم گرفته همپای آن شود. حتی سعی دارد مدام به دنبال وجوهی برای تمایز برند خود از همتایانش باشد. برای مثال سایت فیلم‌وکلیپ که شاید فضایی برای سرگرمی به نظر برسد، در کنار آن هدف بزرگ‌تری هم دارد و آن تبدیل مصرف‌کننده سرگرمی به یک تولید‌کننده محتوا و اطلاعات است.

با پرداخت هدیه به تولیدکنندگان عادی محتوای سرگرم‌کننده می‌توان امید داشت به مرور کیفیت محتوای اطلاعاتی سایت بیشتر شده و مصرف‌کنندگان تبدیل به تولید‌کننده می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.