اسیست‌هوم، دستیار خانه‌داری است

0

استارتاپ اسیست‌هوم به نشانی  assisthome.org  همان‌طور که از اسمش هم پیداست، راه‌اندازی شده تا در کارهای منزل به خانه‌دارها کمک کند. رامونا سالارزاده امیری، سمیه صانعی، علیرضا قفال و مهدی نصرالله‌تبار آهنگر، بنیانگذاران این استارتاپ هستند. رامونا مدیرعامل و مدیر بازاریابی است، سمیه مدیر فنی، علیرضا مدیر مالی و مهدی مدیر توسعه و کسب‌وکار است. رامونا لیسانس نرم‌افزار از دانشگاه آزاد تهران شمال و فوق‌لیسانس MBA از دانشگاه مولتی‌مدیای مالزی دارد و متولد تهران است. او تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های وب و برنامه‌نویسی وب فعالیت داشته و مدت زمانی را به عنوان کارمند مشغول به کار بوده است. «‌من زمانی که کارمند بودم، هیچ وقت به این فکر نمی‌کردم که قرار است برای همیشه کارمند باشم و بیشتر برای کسب تجربه وارد بازار کار شدم و قبل از راه‌اندازی این استارتاپ، در حوزه مد و فشن نیز ورود کردم و قصد داشتم در آن زمینه کارآفرینی داشته باشم ولی آن کار به دلایلی موفق نشد و به نتیجه نرسید. ایده اسیست‌هوم را خیلی وقت بود که در ذهن داشتم و یادم می‌آید در گذشته همیشه دور میادین اصلی شهر کارگران و نیروهای خدماتی را می‌دیدم که منتظر بودند تا  کسی بیاید آنها را بر سر کار ببرد. از همان زمان به این فکر می‌کردم که می‌توان بانک اطلاعاتی از این افراد تهیه کرد تا کسانی که به دنبال نیروی خدماتی هستند، بتوانند از طریق وب‌سایت نیروی مورد نظر خود را پیدا کنند. زمانی که ایده را با دوستانم مطرح کردم، آنها از آن استقبال کردند و در حال حاضر اسیست‌هوم تبدیل شده است به بانک اطلاعاتی از خدمات خانگی.»

  • در اسیست‌هوم چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ما در اسیست‌هوم اطلاعات شرکت‌های خدمات نظافتی و پرستاری در سطح شهر را جمع‌آوری کرده‌ایم و مشتریان زمانی که در خواست خدمات می‌کنند ما آنها را با توجه به نیازی که دارند به شرکت‌های خدماتی مربوطه ارجاع می‌دهیم. ما در واقع نقش یک واسطه را بازی می‌کنیم تا مشتریان بتوانند به خدمات شرکت‌های خدمات نظافتی و پرستاری راحت‌تر دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر شرکت‌ها نیز می‌توانند از خدمات مدیریتی که در اختیارشان می‌گذاریم، استفاده کنند. در واقع با اپلیکیشنی که در اختیار شرکت‌ها می‌گذاریم، آنها می‌توانند نیروهای خدماتی خود را بهتر مدیریت کنند. از آنجایی که شرکت‌های خدماتی هنوز سنتی کار می‌کنند و در اکثر مواقع حساب‌و‌کتاب درستی ندارند، خدماتی که ما به آنها ارائه می‌دهیم برایشان بسیار مفید است. علاوه بر این، این امکان برای شرکت‌ها وجود دارد تا بتوانند از طریق تبلیغاتی که برایشان انجام می‌دهیم مشتریان بیشتری را جذب کنند.

  •  مشتریان چطور می‌توانند از خدمات شما استفاده کنند؟

کاربران بعد از ورود به سایت می‌توانند درخواست خود را که می‌تواند درخواست آشپزی، نظافت، مهمانداری، پرستاری و غیره باشد، ثبت کنند تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به آنها معرفی شود.

  •  مدل درآمدزایی شما در اسیست‌هوم چگونه است؟

ما بابت تبلیغاتی که برای شرکت‌های خدماتی انجام می‌دهیم، هزینه‌ای را دریافت نمی‌کنیم و بابت هر مشتری که به آنها ارجاع می‌دهیم، به صورت توافقی کمیسیون دریافت می‌کنیم. این کمیسیون به طور متوسط چیزی حدودی ۵ درصد است.

  •  در حال حاضر نقطه سر‌به‌سر را رد کردید؟

به درآمدزایی رسیده‌ایم ولی هنوز نقطه سر به سر را رد نکردیم‌ و چون قصد داریم ‌روی خدمات پرستاری بیشتر کار کنیم و در‌آمد حاصل از این خدمات بیشتر از خدمات دیگر است، پیش‌بینی می‌کنیم در پاییز امسال بتوانیم به نقطه سر به سر برسیم.

  •  چه تعداد شرکت خدماتی تا‌کنون با شما همکاری کرده‌اند؟

ما در حال حاضر با یک شرکت خدماتی کار می‌کنیم و در حال مذاکره با دو شرکت دیگر  هستیم که به‌زودی به شرکت‌های خدماتی ما اضافه می‌شوند.

  •  چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

درخواست خدمات نظافت در ایام خاصی از سال مثلا ماه‌های اسفند و شهریور بسیار بیشتر است و در اسفند سال گذشته حدود ۲۰۰۰ بازدید از سایت صورت گرفت که از این تعداد ۴۰۰ نفر مشتری ما شدند. در حال حاضر تبلیغات نداریم چون در حال بهبود فرآیندهایمان هستیم و پس از آن مجدد در شهریور ماه زنگ‌خور ما بیشتر می‌شود و تبلیغات را نیز افزایش می‌دهیم.

  •  با چه سرمایه‌ای کار خود را شروع کردید؟

سرمایه اولیه ما در واقع دانش فنی بود که داشتیم و زمانی که در شروع کار وارد شتاب‌دهنده دیموند شدیم، ۲۵ میلیون تومان فاند اولیه را دریافت کردیم و از سرمایه‌گذارانی که قصد داشته باشند که در کار ما سرمایه‌گذار‌ی کنند، استقبال می‌کنیم. در حال حاضر شرکت‌های خدماتی که با آنها کار می‌کنیم، به ما پیشنهاد داده‌اند که در کار سهم بگیرند و با ما کار کنند و ما در حال بررسی پیشنهاد‌ها هستیم.

  •  در بازاری که‌ شما کار می‌کنید تعداد استارتاپ‌هایی که فعال هستند کم نیست. این رقابت برایتان چالش‌برانگیز نبوده است؟

ما حدود ۱۷ رقیب در بازار داریم که تقریبا همه را می‌شناسیم ولی تجربه‌ای که در بازار قبل از عید داشتیم، ما را به کار امیدوار کرد که این بازار، بازار پر‌کششی است و تقاضا برای آن زیاد است. به طوری که تعداد درخواست‌هایی که پیش از عید وجود داشت بیشتر از توانایی پاسخگویی ما و رقبا بود و نتوانستیم تمام درخواست‌ها را پاسخ دهیم و این نشان‌دهنده این است که رقبا می‌توانند در بازار کنار هم کار کنند و هر کدام سهمی از بازار داشته باشند.

  •  ارزیابی از حجم بازاری که در آن هستید، دارید؟

پیش‌بینی که ما داریم و دور از دسترس هم نیست، این است که در سال ۱۴۰۰ ارزش کل بازار خدمات خانگی و امور منزل (شامل نظافت، پرستاری و مراقبت، غیره) فقط در شهر تهران به میزان ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان برسد. از این میزان در حالت بدبینانه، فقط ۱۰ درصد از این بازار آنلاین خواهد بود که قابل دسترس برای شرکت‌هایی مثل ماست که عددی حدود ۱۲۵۰ میلیارد تومان است. هدف‌گیری که ما کردیم، به دست‌آوردن حداقل ۵ درصد از این بازار در سال ۱۴۰۰ است؛ یعنی اینکه حدود ۶۲ میلیارد تومان درآمد به طور سالانه نصیب ما شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.