استیج یک مگاایونت است!

گفت‌وگو با رضا غیابی
استیج یک مگاایونت است!
۲۱ تیر ۱۳۹۷ بدون دیدگاه بدون دسته بندی https://goo.gl/Yb9hwi
در اینوتکس امسال بخش جدید استیج به نمایشگاه اضافه شده بود که با برگزاری رویدادها و پنل‌های تخصصی مختلف حال و هوای دیگری به نمایشگاه داده بود. گفت‌وگویی با رضا غیابی، پارتنر بخش استیج داشتیم تا در مورد این بخش از نمایشگاه بیشتر بدانیم.  
استیج یک مگاایونت است!

در اینوتکس امسال بخش جدید استیج به نمایشگاه اضافه شده بود که با برگزاری رویدادها و پنل‌های تخصصی مختلف حال و هوای دیگری به نمایشگاه داده بود. گفت‌وگویی با رضا غیابی، پارتنر بخش استیج داشتیم تا در مورد این بخش از نمایشگاه بیشتر بدانیم.

  •   چه شد که تصمیم گرفتید در اینوتکس امسال برای اولین‌بار بخش استیج هم داشته باشید؟

در سال‌های گذشته اینوتکس بیشتر بستری برای حضور شرکت‌های بزرگ بوده ولی امسال برگزارکنندگان رویکرد استارت‌آپی داشتند و از آنجایی که من عضو اتاق فکر اینوتکس بودم، در آنجا پیشنهاد استیج را مطرح کردم تا در آن بتوان به مسائل استارت‌آپ‌ها پرداخت. دبیرخانه از ایده حمایت کرد و اسپانسرینگ ۲۵ رویدادی را که قصد داشتیم در استیج برگزار کنیم، بر عهده گرفت. در واقع امسال اولین‌بار بود که در اکوسیستم استارت‌آپی یک مگا‌ایونت برگزار شد و تمام رویدادها در کنار هم به مسائل استارت‌آپی از زوایای مختلف پرداختند.

  •   برای برگزاری استیج در نمایشگاه اینوتکس امسال چه فرآیندی را طی کردید؟

ایده اولیه رویداد استیج این بود که رویدادی برای تمام رویدادهای استارت‌آپی باشد‌ تا رویدادهایی که به ترویج فرهنگ کارآفرینی در ایران کمک می‌کنند، زیر یک سقف و در یک رویداد در معرض نمایش قرار بگیرند و دور هم جمع شوند. برای این کار لازم بود از شبکه‌ای که سال‌ها بود با آنها همکاری داشتیم، استفاده کنیم که مجموعه‌ای از افراد علاقه‌مند به ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری را تشکیل می‌دادند. از طرفی به واسطه شناختی که از اکوسیستم استارت‌آپی از طریق فعالیت‌های موسسه‌مان (موسسه فرصت‌آفرین) داشتیم، از سخنرانان، برگزار‌کنندگان پنل‌های تخصصی و رویدادهای مختلف دعوت به عمل آوردیم تا در بخش استیج با ما همکاری داشته باشند. در واقع هدفی که در بخش استیج دنبال می‌کردیم، این بود که فضایی را فراهم کنیم تا فعالان حوزه استارت‌آپی بتوانند به هر محتوایی در حوزه کارآفرینی و نوآوری مانند بحث‌های حقوقی، بازاریابی، دانش‌های تخصصی مانند بلاکچین و اینترنت اشیا و غیره دسترسی داشته باشند و در پنل‌های تخصصی مختلف شرکت کنند. در استیج نمایشگاه اینوتکس فقط در مورد کارآفرینی صحبت نشد بلکه به لایه‌های عمیق‌تر و به کل فرهنگ نوآوری در ایران پرداخته شد. به عنوان مثال، رویدادهایی همچون ایده‌های ارزشمند یا رویداد صبح خلاق تهران به فرهنگ نوآوری در جامعه پرداختند. در کنار آن رویدادی مانند هفته استارت‌آپی بلاکچین برگزار شد که در آن به طور مستقیم به راهکارهای کارآفرینی پرداخته شد. در استیج اینوتکس امسال حدود ۴۵ نفر دست‌اندرکار، برگزار‌کننده و پنلیست و غیره بیش از ۳۰ ساعت مطلب ارائه دادند. این استیج برای عموم شرکت‌کنندگانی که در نمایشگاه حضور داشتند، قابل دسترس بود تا علاقه‌مندان بتوانند از آن استفاده کنند. 

  •  اگر بخواهید یک دسته‌بندی از رویدادهایی که در استیج اینوتکس برگزار شد ارائه دهید، چه مواردی را ذکر می‌کنید؟

به صورت کلی بیش از ۲۵ رویداد مختلف در حوزه‌های متنوع طراحی شده بود که برخی توسط یک پنل تخصصی اداره شدند مانند پنلی که در حوزه رگولاتوری استارت‌آپ‌ها برگزار شد. حوزه‌هایی همچون مالکیت معنوی، چالش‌های رشد استارت‌آپ‌ها، تبلیغات دیجیتال در ایران و غیره نیز از دیگر موضوعاتی بودند که در پنل‌های تخصصی مختلف به آنها پرداخته شد. 
رویدادهای مختلفی هم در ۳ روز نمایشگاه برگزار شد که از جمله آنها رویداد ایده‌های ارزشمند تهران است که به مسائل شهر هوشمند و نقش بانوان در آن پرداخته شد، رویداد صبح خلاق تهران که حوزه فرهنگ نوآوری در آن مطرح شد، رویداد بانی که در آن تجارب کارآفرینان و به طور مشخص تجارب استارت‌آپ شنوتو ‌‌ارائه شد. به طور کلی از فرآیند شکل‌گیری ایده نوآورانه تا مرحله رشد و ارائه به بازار و تجربیات موفق در رویدادهای استیج اینوتکس پوشش داده شد. یک سخنران خارجی نیز از سوئیس دعوت شده بود که آخرین روندها و روش‌های ابتکاری در صنعت دیجیتال را با مخاطبان به اشتراک گذاشت. علاوه بر این، در یک پنل اختصاصی با حضور سرمایه‌گذاران به چالش‌های اکوسیستم پرداخته شد که شرکت کارایا برگزار‌کننده این بخش بود. 

 

  •  رویدادهای استیج اینوتکس بیشتر در چه قالبی برگزار شدند؟

تلاش کردیم از قالب‌های متنوعی برای برگزاری رویدادها استفاده کنیم و بسیاری از رویدادها با توجه به استانداردهای بین‌المللی برگزار شدند. 
مانند رویداد ایده ارزشمند که با فرمت سخنرانی‌های TED برگزار شد و متشکل از سخنرانی‌های ۱۸ دقیقه‌ای و بحث مردم در مورد سخنرانی‌ها می‌شد‌ یا رویداد بانی به صورت گفت‌وگویی و چالشی بین مجری برنامه و کارآفرین شرکت‌کننده برگزار شد که مردم هم می‌توانستند سوالات خود را مطرح کنند‌ و یا رویداد صبح خلاق به صورت یک سخنرانی تعاملی و سوال و جواب شرکت‌کنندگان و سخنران برگزار شد. 
در پنل‌های تخصصی نیز تلاش کردیم از افرادی که نظرات متفاوتی نسبت به هم در مورد موضوع پنل داشتند، استفاده کنیم تا بحث‌ها چالشی شود.

  •   فضای استفاده از این رویدادها‌ و پنل‌های تخصصی را چطور ایجاد کردید تا همه شرکت‌کنندگان بتوانند از آن استفاده کنند؟

ما برای دسترسی بهتر شرکت‌کنندگان به محتوایی که در رویدادها برگزار می‌شد، چند امکان ایجاد کردیم. اول اینکه سالن اصلی استیج با ظرفیت ۲۰۰ نفر به صورت آمفی‌تئاتری در فضای نمایشگاه ساخته شد. موقعیت سالن به شکلی بود که امکان مشاهده فضای استیج برای ۲۰۰ نفر دیگر از طبقات بالایی نمایشگاه نیز فراهم شده بود. همچنین پخش زنده از طریق آپارات به صورت کامل اتفاقات استیج را پوشش داد و همین طور در مانيتور‌هایی که در سراسر نمایشگاه تعبیه شده بود، استیج پخش می‌شد.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎