این مدلها عمدتا بر مبنای تحقیقات روی عادات سفر شهروندان بهوجود میآید. اما انجام تحقیق و تحلیل نتایج آنها، پرهزینه و زمانبر است؛ ممکن است فاصله بین تحقیقات و نظرسنجیها بیش از یک دهه باشد و حتی یک نظرسنجی فقط قسمت کوچکی از جمعیت شهر را پوشش میدهد. محققان MIT و شرکت موتور فورد، یک سیستم محاسباتی جدید را توصیف کردهاند که از دادههای موقعیت مکانی تلفن همراه برای استنباط الگوهای سفرهای شهری استفاده میکند. محققان پس از اعمال سیستم دادههای ۶ هفته ساکنین منطقه بوستون، توانستند بهسرعت نوع مدل الگوهای سفرهای شهری را بسازند که ساخت آنها سالها طول میکشید. این سیستم قرار است در آینده دادههای دقیقتری را درباره سفرهای شهری ارائه دهد اما اینکه بتواند بهسرعت تشخیص دهد که آیا این تلاشها به رفع نیازهای حملونقل شهری کمک میکند یا خیر، هنوز جای کار و بررسی دارد. مارتا گندالز، استادیار مهندسی عمران و محیط زیست در MIT، میگوید: «مزیت مهم این چارچوب آن است که قابلیتهای حرکتی را از تعداد زیادی از کاربران بدون اینکه نیاز باشد به آنها بهطور مستقیم بگویید چه گزینههای حرکتی در دسترس آنها قرار دارد، درمییابد. بر این اساس، ما مدلهای انفرادی را برای تخمین خط سیرهای روزانه تعداد زیادی از کاربران تلفن همراه ایجاد کردهایم.»
مطلب بعدی