استراتژی سهام در پینترست

0

بنا به گزارش مجله فورچون، شرکت  پینترست در هفته گذشته با ایجاد تغییراتی به کارکنان خود اجازه داد تا در شرایط مطلوب‌تری در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند.

این شرکت فعال در حوزه دیجیتال، به افرادی که با سابقه حداقل دو سال کار در پینترست، این شرکت را ترک کرده‌اند، اجازه می‌دهد که  سهام واگذار‌شده شرکت را برای خود حفظ کنند و حتی تا هفت سال هیچ‌گونه خرید و فروشی را  روی این سهام انجام ندهند.

چنین اقدامی برای یک استارتاپ بسیار نادر است و می‌تواند مزیت بزرگی برای کارمندان این استارتاپ باشد. هرچند که ممکن است شرکت‌های بزرگ نیز همین راه را در پیش بگیرند.

 به طور کلی کارکنان استارتاپ حقوق بالاتری را در راستای حمایت از سهام شرکت دریافت می‌کنند. کارفرمایان در استارتاپ‌ها امیدوارند که پس از رشد و شکوفایی استارتاپ و با افزایش ارزش سهام شرکت، مقدار بالای حقوق پرداخت‌شده به کارمندان جبران شود. بدین صورت با رشد و شکوفایی استارتاپ، هم کارکنان و هم کارفرما سود خواهند کرد.

 اما در این میان مشکلی نیز وجود دارد؛ کارکنانی که شرکت را ترک کرده‌اند معمولا با تاخیر ۹۰روزه، برای خرید سهام‌ها مراجعه می‌کنند که در این زمان قیمت سهام در بالاترین نرخ است.

همچنین کارمند ممکن است مجبور باشد مالیاتی را بابت قیمت بالای سهام نیز پرداخت کند( این داد‌و‌ستد در سهام قدری تخصصی است و برای همگان آسان نیست، مثلا قدری از این مالیات را می‌توان با خرید و فروش سهام بعدا مسترد کرد‌ اما برای کارمندانی که تخصص خاصی در این زمینه ندارند، قدری مشکل  به نظر می‌رسد).

اگر که این شرکت، شرکتی بزرگ و عمومی باشد، این مشکل بزرگی نیست؛ چرا‌که کارمند می‌تواند برخی از سهام‌هایی ‌که اخیرا عرضه شده را بفروشد، که بدون‌شک از قیمت پایه بالاتری برخوردار خواهد بود. با فروش این سهام می‌توانید سهام‌های ارزان‌تری برای سرمایه‌گذاری بخرد و مالیات سهام را نیز پرداخت کند.

برای مثال کارمندی که ۱۰هزار سهام را دریافت کرده، می‌تواند ۱۰۰۰ سهمش را بفروشد تا با این اقدام، سهام‌هایش در گردش باشند و ۵۰۰ سهم را برای پرداخت مالیات کنار بگذارد. در چنین حالتی این کارمند همچنان ۸۵۰۰ سهم نیز خواهد داشت. اما در صورتی‌که شرکت، شرکتی خصوصی و کوچک باشد، با وجود بازار داغ و رو به افزایش فناوری، مسئله کاملا متفاوت است. اگر شرکت مایل به خرید سهام باشد و یا اجازه دهد که کارمند سهام را در بازار ثانویه بفروشد، او(کارمند) می‌تواند پول نقد را از پیش پرداخت کند تا امتیازی برای خرید و فروش سهام داشته باشد. شرکت‌ها معمولا برای کارکنانشان زمان کوتاهی، مثلا  60 یا ۹۰روز را برای  خرید و فروش اختصاص می‌دهند.

 اما پینترست زمان بسیار طولانی‌تری، در حدود ۷ سال را به کارکنانش فرصت می‌دهد تا بتوانند به طور موثر‌تری به خرید و فروش بپردازند‌ و این زمان طولانی در مقایسه با زمانی که شرکت‌های دیگر ارائه می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

اگر سایر شرکت‌ها نیزرویه پینترست را در پیش گیرند، چشم‌انداز کلی استارتاپ‌شان را تغییر داده‌اند ودر نتیجه آسان‌تر قادر به جذب و حفظ کارکنان  خواهند بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.