در چرخه یادگیری، مراحلی چون تفکر و تحقیق، طراحی، اجرا، بازخوردگیری و یادگیری وجود دارد.‌ این چرخه در طول فعالیت‌های استارت‌آپی باید با سرعت تکرار شود و اعضای تیم باید دائما در حال انجام این چرخه باشند.‌ بعضا دیده می‌شود افرادی در مراحل تفکر و تحقیق و طراحی، با افراط ‌روی یادگیری ادبیات استارت‌آپی از جمله کسب‌وکار ناب، مدل‌های کسب‌وکار پلتفرمی و سایر روش‌های فکری استارت‌آپی به اصطلاح گیر می‌کنند و حتی یک گام هم برای اجرایی‌کردن طراحی‌های خود برنمی‌دارند.‌ این آفتی است که جامعه استارت‌آپی دانشگاهی دچارش شده و به خاطر عدم توجه به مفهوم چرخه یادگیری و لزوم سرعت اتفاق افتادن آن در استارت‌آپ است.‌

مدل کسب‌وکار هم داستانی است که بیان می‌کند مشتری کیست، چه چیزی در نظر او ارزش محسوب می‌شود و ما به عنوان یک کسب‌وکار چگونه می‌خواهیم ارزش مدنظر او را به وی برسانیم.‌ پاسخ دادن به این سوال نیازمند شناخت صحیح از مشتریان و مصاحبه عمیق و صحیح با آنهاست.  مادامی که به این سوال پاسخ درستی داده نشود که مشتری کیست و چه چیز برای او ارزشمند است، عملا دید روشنی نسبت به چگونگی طراحی محصول و ورود به بازار وجود نخواهد داشت .‌

معیار موفقیت یک مدل کسب‌وکار، سوددهی آن است و برای هر کسب‌وکاری لازم است‌ اما آنچه که مدل کسب‌وکار سودده را برای استارت‌آپ‌ها متمایز می‌کند، قابلیت مقیاس‌پذیری و رشد سریع آنهاست.‌ برای دسترسی به این مقیاس‌پذیری و رشد سریع نیز وجود تمرکز در مراحل اولیه استارت‌آپ از عوامل ضروری است.

کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت توسعه کارآفرینی بهمن

لینک کوتاه : http://bit.ly/2Cex6sa

دیدگاه شما چیست؟

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید