استارت‌‌آپی که از دل یک سازمان درآمد

0

hamamooz.com پلتفرم یادگیری الکترونیکی بر روی وب و موبایل است که به صورت کاملا بومی و مطابق با نیازهای آموزشی طراحی و توسعه داده شده و با همکاری موسسات آموزشی، مجموعه‌ای غنی از دوره‌های الکترونیکی در موضوعات مختلف را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امین کریمی، بنیان‌گذار هم‌آموز، از مراحل طراحی و رشد آن برای ما می‌گوید.

 شما  یک استارتاپ را از دل یک آموزشگاه طراحی و اجرا کردید. از این آموزشگاه برای ما بگویید و اینکه چطور به ایده استارتاپ «هم‌آموز» رسیدید؟

گروه پژوهشی صنعتی «آریانا» فراتر از یک آموزشگاه است و در زمینه مشاوره و نشر نیز فعالیت دارد که اتفاقا در حوزه‌های مربوط به خود شناخته‌شده و پیشرو است. ایده «هم‌آموز» از آموزش‌های مدیریتی آریانا حیات پیدا کرد. پیشنهاد هم‌آموز در گروه آریانا مطرح شد ولی به‌صورت یک واحد کسب‌وکار مستقل در داخل شرکت شروع به فعالیت کرد.  ابتدا به‌عنوان کارشناس ارشد و مشاور مجموعه آریانا در قالب پروژه‌های فناوری اطلاعات شروع به کار کردم. پس از اتمام یکی از پروژه‌ها پیشنهاد خود را به این صورت مطرح کردم که با این حجم استقبال کاربران از دوره‌های حضوری قطعا دانشجویان علاقه‌مندی در شهرستان‌ها هستند که دسترسی به دوره‌های حضوری برای آنها سخت است، ولی دوره‌های آنلاین برای آنها می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد یا بسیاری از مخاطبان ما مدیرعامل یا مدیر ارشد هستند که از حضور در کلاس‌های آموزشی به دلایلی خجالت می‌کشند یا زمانشان آنقدر مشخص نیست که بتوانند زمانی در هفته را برای این دوره‌ها خالی بگذارند. پس از مطرح شدن ایده، خودم در داخل بدنه مجموعه آریانا تمام مسئولیت‌های مربوط به هم‌آموز را برعهده گرفتم و با حمایت مالی و معنوی آریانا اجرایی شدن آن شروع شد.

مطمئنا متقاعدسازی مدیریت مجموعه برای تمرکز بر طرح پیشنهادی مشکلات خاص خود را داشته است. علاوه بر این با چه مشکلات دیگری روبه‌رو بودید؟

دقیقا همین‌طور بود. مسئله اصلی این بود که گروه آریانا تا آن زمان فعالیتی در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال نداشت. علاوه بر اینکه فعالیت بر بستر دیجیتال و جذب و نگهداری کاربر نیز سختی‌های خود را دارد. فارغ‌التحصیلی من از مقطع کارشناسی ارشد همزمان شد با اواسط اجرای پروژه هم‌آموز، که به‌اجبار سربازی فشار مضاعفی بر من داشت. البته ۷ ماه کسری خدمت سربازی به دلیل طرح نخبگان باعث شد سربازی‌ام به ۱۴ ماه کاهش پیدا کند. روزهای سختی بود. ساعت ۵ بعدازظهر از سربازی خارج می‌شدم و ساعت ۶ بعدازظهر به شرکت در سهروردی می‌رسیدم و تا اواخر شب به فعالیت بر روی طراحی و توسعه پلتفرم هم‌آموز کار می‌کردیم، به‌خصوص دو هفته مانده به نمایشگاه کتاب که می‌خواستیم از  پروژه رونمایی کنیم.

  طرح پیشنهادی را چطور توسعه دادید؟

پس از دریافت بازخورد مناسب از کاربران، با اساتید بیشتری برای تولید محتوا وارد مذاکره شدیم و پس از آن به این نتیجه رسیدیم که بازار b2c تولید محتوا برای تک‌کاربران، بازار کوچکی برای ماست، به همین دلیل به سمت راه‌اندازی سیستم‌های آموزشی b2b سازمانی رفتیم تا برای سازمان‌ها سامانه آموزش مجازی تولید ‌کنیم. از آنجا که تولید و تدوین محتوای ویدئویی خارج از مجموعه انجام می‌شد، با مجهز شدن به امکان ضبط در استودیوی داخلی، توانستیم هزینه‌های تولید محتوا را به میزان زیادی کاهش دهیم و سازمانی‌های بسیاری درخواست تولید محتوای ویدئویی خاص به ما دادند. سال ۹۳ شروع به توسعه نرم‌افزار کردیم و اوایل سال ۹۴ به پایان رسید که از آن پس، بستر نرم‌افزاری ابزاری قدرتمند ارائه خدمات آموزشی به سازمان‌ها تبدیل شد.

مسئله اصلی این بود که گروه آریانا تا آن زمان فعالیتی در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال نداشت. علاوه بر اینکه فعالیت بر بستر دیجیتال و جذب و نگهداری کاربر نیز سختی‌های خود را دارد. فارغ‌التحصیلی من از مقطع کارشناسی ارشد همزمان شد با اواسط اجرای پروژه هم‌آموز، که به‌اجبار سربازی فشار مضاعفی بر من داشت

 برای تولیدات صوتی و تصویری هم‌آموز مطمئنا نیاز به تجهیزات جدید با تاکید بر کیفیت محصول بود.

در ابتدای حیات «هم‌آموز» تمام مراحل ضبط و تدوین ویدئوهای آموزشی در خارج از مجموعه به‌صورت برون‌سپاری انجام می‌شد، به‌تدریج مجموعه مجهز به استودیو ضبط داخلی و گروه تدوین شد، به‌مرور گروه توسعه فنی نرم‌افزار که ابتدا در داخل مجموعه به آن شکل داده بودیم، از بدنه مجموعه جدا شد. از دل آن شرکت «پاراتک» متولد شد که در حال حاضر علاوه بر همکاری با هم‌آموز، به صورت پیمانکاری و مشارکتی در پروژه‌های بزرگ نیز مشارکت دارد.

 هم‌آموز چطور این هزینه‌ها را پوشش داد؟

با مشارکت با موسساتی که دوره‌های خود را بر روی هم‌آموز عرضه می‌کنند. برای دوره‌هایی که به‌صورت خاص هم‌آموز بر روی بستر خود وظیفه نشر آنها را داشت درصد درآمد، ۷۰ به ۳۰ بود. ولی اگر انحصاری نبود این درصد به ۴۰ نیز افزایش پیدا می‌کرد. البته اساتید نیز درصدی از فروش را دریافت می‌کنند. بعضی از دوره‌ها در هم‌آموز در حال حاضر به درآمدزایی رسیده‌اند اما باقی دوره‌ها هنوز هزینه‌های خود را پوشش نداده‌اند، ولی در حال حاضر به‌صورت کلی هم‌آموز به نقطه سربه‌سر هزینه و درآمد خود رسیده و در حال رشد است. به‌خصوص حضور در بازار B2B و امکان ارائه خدمات آموزش مجازی به سازمان‌ها ما را از بازیگران دیگر این حوزه متمایز کرده است.

 در حال حاضر چند کاربر دارید؟

تعداد کاربران فعال هم‌آموز که از دوره‌های آموزشی رایگان و غیررایگان وب‌سایت هم‌آموز استفاده می‌کنند تقریبا ۱۰ هزار نفر است. اما در پاییز سال ۱۳۹۴، شرکت ایرانسل پیشنهاد همکاری مشترک در زمینه آموزش بر بستر وب و به‌صورت الکترونیکی را مطرح کرد که منجر به همکاری مشترک ما به‌عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار و تجمیع‌کنندگی محتوا با ایرانسل شد. پروژه فعلی با نام «دانا» و آدرس dana.irancell.ir با تقریب ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کاربر، دور از ذهن نیست اگر عنوان بزرگ‌ترین بستر آموزشی آنلاین کشور را به آن اختصاص داد.

 

با پوزش از خوانندگان گرانقدر و شرکت محترم هم آموز متاسفانه در نسخه چاپی شنبه عکس مربوط به مصاحبه پوشانیک با هم آموز جابه جا چاپ شده است. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.