استارت‌آپ‌داری ارزان در جنوب اروپا

استارت‌آپ‌داری ارزان در جنوب اروپا
دو‌پنجم استارت‌آپ‌های یونان روی بخش‌های گردشگری و حمل‌ونقل تمرکز دارند
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ بدون دیدگاه اخبار استارت آپی https://bit.ly/2s7LQ45
ممکن است اکوسیستم استارت‌آپی یونان، کوچک به نظر برسد، اما این اکوسیستم به طور مداوم از سال ۲۰۱۲ در حال پیشرفت است. از آن زمان تا‌کنون بسیاری از استارت‌آپ‌ها هر سال راه‌اندازی شدند که به موفقیت دست یافتند مانند یواسکن، ایرتیکتس، ای- فوف و غیره.
استارت‌آپ‌داری ارزان در جنوب اروپا

ممکن است اکوسیستم استارت‌آپی یونان، کوچک به نظر برسد، اما این اکوسیستم به طور مداوم از سال ۲۰۱۲ در حال پیشرفت است. از آن زمان تا‌کنون بسیاری از استارت‌آپ‌ها هر سال راه‌اندازی شدند که به موفقیت دست یافتند مانند یواسکن، ایرتیکتس، ای- فوف و غیره.
یک نکته مثبت درباره این کشور آن است که علیرغم شرایط سیاسی و اقتصادی نامساعد در یونان، کارآفرینانی وارد صحنه شده‌اند که توانسته‌اند به خوبی با شرایط جدید خود را وفق دهند و به دنبال راه‌های جایگزین و راهکارهایی برای هر گونه موانع هستند. به علاوه آنها حاضر هستند هر گونه ریسکی را قبول کنند.
از سوی دیگر استارت‌آپ‌های یونانی به خوبی در سطح بین‌المللی کار می‌کنند. در واقع شرایط اقتصادی و مالی موجب شده است که آنها سعی داشته باشند وارد بازار جهانی شوند چرا‌که بازارهای داخلی آنها برای تامین بودجه مناسب نیست. به همین دلیل استارت‌آپ‌های یونانی در خارج از یونان (مثلا در آمریکا یا انگلستان) تاسیس می‌شوند و با اینکه دفتر اصلی آنها در یونان است، بنیانگذاران و مدیران کاری آنها در خارج از کشور سکونت دارند.
می‌توان گفت بهترین استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان یونانی تلاش برای تامین بودجه را خارج از یونان انجام می‌دهند زیرا در غیر این صورت و با توجه به اوضاع اقتصادی این کشور، خیلی زود در کسب‌و‌کار خود شکست خواهند خورد. طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط دمتریوس پوگکاس، بازرگان و روزنامه‌نگار یونانی، ۳۱ استارت‌آپ در یونان سرمایه‌ای به ارزش ۸۱ میلیون دلار دریافت کرده‌اند.
تقریبا دو‌پنجم از استارت‌آپ‌های این کشور روی بخش‌های سنتی گردشگری و حمل‌ونقل تمرکز دارند. نمونه‌هایی از شرکت‌ها در این بخش تراک‌برد، جوین‌کارگو، تراست‌پورتر، آفریال و توریس‌مارت هستند. اما فعالیت‌های در حال ظهور روی سایر بخش‌ها که بیشتر به علوم محض نزدیک هستند، تمرکز دارند مانند بیو‌تکنولوژی، انرژی تجدیدپذیر، پزشکی.
اخیرا به دلیل اقدامات متعدد و قوانین وضع شده در خصوص کنترل بانک‌ها و کنترل سرمایه، سرمایه‌گذاران خارجی دیگر روی استارت‌آپ‌های یونانی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و در این شرایط حتی کارآفرینانی که کشور را ترک کرده‌اند، هزینه‌های دامنه‌ها و سرورهای خود را پرداخت می‌کنند زیرا نمی‌توانند بودجه را به خارج از کشور خود منتقل کنند.
با این وجود، در سال‌های اخیر یونان توانسته ‌بر برخی از مشکلات فائق آید و نسبت به نسل جدید کارآفرینان و استارت‌آپ‌های یونانی خوشبین است. اخیرا تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آتن در حال رشد است و در نتیجه استارت‌آپ‌های بیشتری هر روز راه‌اندازی می‌شوند. صندوق‌هایی از قبیل ونچر فرندز، اوپن فاند و کارامیدا در حال حاضر میلیون‌ها دلار در استارت‌آپ‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بیشتر این استارت‌آپ‌ها روی حوزه‌هایی مانند بازاریابی، سلامت و بهداشت، تجارت الکترونیک و پلتفرم‌های رایانش فضای ابری تمرکز دارند. در صندوق جدید به نام ماراتون وی‌سی، که توسط گروهی از کارآفرینان یونان بنیانگذاری شده است، پس از سال‌ها فعالیت در سیلیکون‌ولی دوباره به آتن بازگشته ‌و به دنبال ارائه بودجه مورد نیاز کارآفرینان فناوری است.
در میان استارت‌آپ‌های یونانی، برخی توانسته‌اند وارد بازار جهانی شوند و ارزش آنها بسیار بالا رفته است. برای مثال، می‌توان به استارت‌آپ پرسادو که یک پلتفرم محتوای شناختی است، اشاره کرد. این استارت‌آپ از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی برای ارسال پیام‌ به هر مخاطبی استفاده می‌کند و موفق به جذب سرمایه‌های زیادی از سوی سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده است.
رزین.آی‌او یکی دیگر از استارت‌آپ‌های موفق یونانی است که به توسعه‌دهندگان لینوکس امکان می‌دهد به آسانی دستگاه‌های اینترنت اشیاء را به‌روز‌رسانی کنند. این شرکت از زمان راه‌اندازی ۱۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرده ‌و در لندن و سیاتل نیز فعالیت دارد. از جمله استارت‌آپ‌های موفق یونانی که به رشد اکوسیستم استارت‌آپی یونان کمک شایانی کرده است، استارت‌آپ ترنسیفکس است. این استارت‌آپ خدمات بومی‌سازی را به تولیدکنندگان محتوا و ناشران ارائه می‌دهد. ترنسیفکس ۶.۵ میلیون دلار بودجه برای فعالیت‌های خود دریافت کرده است. سایر استارت‌آپ‌های موفق یونانی عبارتند از پل‌فیش (یک پلتفرم نظرسنجی برای آشنایی با بازارها) و بلندو.کو (ارائه‌دهنده پلتفرم‌هایی برای استخراج داده از خدمات فضای ابری مختلف).
گفته می‌شود آتن در آینده می‌تواند به سیلیکون‌ولی یونان تبدیل شود. عواملی که در این امرو رشد کلی استارت‌آپ‌های یونان دخیل هستند عبارتند از:
آتن یک شهر بین‌المللی با موسسات علمی معتبر است
بسیاری از دانشگاه‌های یونان رتبه علمی بالایی دارند و با بهترین موسسات آموزشی و پژوهشی دنیا رقابت می‌کنند. شش دانشگاه یونان در بین ۸۰۰ موسسه برتر جهانی قرار دارند.
آتن دارای شبکه حمل‌و‌نقل ساده و پیشرفته است 
در چند دهه گذشته حمل‌و‌نقل در یونان از نظر زیرساختی مدرنیزه شده است. در آتن، حمل‌و‌نقل عمومی مرکز شهر و حومه را به هم وصل می‌کند؛ این شبکه شامل یک سیستم توسعه‌یافته از موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها، راه‌آهن، خطوط هوایی و مسیرهای زیردریایی است که به بیش از ۴ میلیون شهروند خدمات ارائه می‌دهند.
دسترسی آسان به سایر نقاط دنیا
 کارآفرینان به دنبال یک موقعیت مکانی ایده‌آل در محل تلاقی اروپا، آسیا و آفریقا هستند و آتن گزینه خوبی از آنها‌ست. موقعیت جغرافیایی این شهر موجب شده است جامعه‌ای متمرکز بر تجارت و کارآفرینی را پرورش دهد.
فرهنگ‌های متنوع
یونان راه درازی را در پیش دارد تا از یک جامعه تک‌فرهنگی به یک جامعه چند‌فرهنگی تبدیل شود اما این امر در هویت این کشور نهفته است. در واقع، یونان یکی از پیشروان باستانی چندفرهنگی‌بودن و اولین نژاد اروپایی است که چند فرهنگی‌بودن را تشویق می‌کند. 
تنوع در منابع استارت‌آپی جامعه‌محور و مورد حمایت اتحادیه اروپا
 آتن هر سال در رویدادهای استارت‌آپی فناوری نقش میزبان را ایفا کرده و کارآفرینان را به سرمایه‌گذاران و شرکای محلی و بین‌المللی وصل می‌کند. برای مثال، برنامه ESPA بودجه لازم برای استارت‌آپ‌ها را ارائه می‌دهد تا اشتغال‌زایی و فرصت‌های استخدامی را تقویت کند.
نیروی کار جوان و متخصصان با‌استعداد
متخصصان، محققان و دانشجویان در دانشگاه‌های یونان بسیار تحصیل‌کرده هستند و تجربه بین‌المللی دارند. یونانی‌ها را می‌توان در رویدادهای فناوری استارت‌آپ‌ها در سراسر این قاره پیدا کرد و آنها به ایجاد کسب‌و‌کارهای نوآورانه در سایر قسمت‌های اروپا کمک می‌کنند. آتن نیز یک جامعه استارت‌آپی متشکل از نوآوران جوان دارد.
یونان محبوب‌ترین جاذبه گردشگری دنیا‌ست 
یونان در میان مسافران بسیار محبوب است زیرا علاوه بر گنجینه‌های باستانی و تاریخی، یونانی‌ها به خاطر مهمان‌نوازی، صمیمیت و سخاوتمندی‌شان معروف هستند. به همین دلیل کارآفرینان جدیدی از خارج از کشور جذب محیط راحت و گرم این کشور برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود می‌شوند.
بازار خرده‌فروشی آنلاین و تجارت الکترونیک در حال رشد
یونانی‌ها به خرید محصولات و خدمات از طریق اینترنت عادت کرده‌اند و از جمله کاربرانی در اروپا هستند که علاقه شدیدی به فناوری دارند. طبق نظرسنجی مسترکارت، یونانی‌ها از لحاظ خرید آنلاین پوشاک در بین مصرف‌کنندگان در ۲۳کشور اروپایی رتبه اول را کسب کرده‌اند.
کشوری با کمترین هزینه زندگی در اروپا
با وجود فرهنگ، تاریخ غنی و شرایط آب و هوایی مناسب، هزینه زندگی در یونان پایین است. از زمان بحران اقتصادی، هزینه اقامت به طور چشمگیری کاهش یافته است و در نتیجه کارآفرینان می‌توانند از یک زندگی با کیفیت با بودجه‌ای محدود بهره‌مند شوند.
دولتی که از استارت‌آپ‌ها پشتیبانی می‌کند استارت‌آپ گریس یک پورتال برای راه‌اندازی یا توسعه کسب‌و‌کارهای جدید است. این برنامه بخش مهمی از طرح عملیاتی یونان برای شراکت باز دولتی است.
یک اکوسیستم استارت‌آپی در حال رشد 
شبکه استارت‌آپ‌های فناوری یونان فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را در این منطقه ایجاد کرده است. این امر به اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیماری در یونان کمک می‌کند. مراکز و فضاهای همکاری مانند کوهو، کیوب و ایمپکت هاب آتن نقش مهمی را در توسعه سریع اکوسیستم استارت‌آپی یونان ایفا می‌کنند. به طور خلاصه، استارت‌آپ‌های فناوری آتن برخی از نوآورانه‌ترین محصولات و خدمات دیجیتالی دنیا را به بازار عرضه کرده‌اند و یک بخش فناوری پررونق و نیروی کاری پر از مهندسان و توسعه‌دهندگان تحصیل‌کرده دارد. این نکات مثبت موجب شده است که دیدگاه کارآفرینان نسبت به یونان به عنوان یک مرکز استارت‌آپی در آینده دیدگاه مثبتی باشد.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎