استارتاپی برای کودکان پابرهنه

0

دیدن کودکانی فقیر که بدون کفش راه می‌روند، حتما برای بسیاری از ما ناراحت‌کننده است؛ این درست همان چیزی است که در سال ۲۰۰۶ در طول سفر بلیک مایکوسکی رخ داد. بلیک که اینک به عنوان بنیانگذار شرکتی به نام TOMSشناخته شده است، در آن سال به آژانتین سفر کرده بود و با دیدن کودکان پابرهنه، تصمیم گرفت که اقدام موثری برای آنها انجام دهد. با همین انگیزه بود که او شرکت تولیدکننده کفشی را به راه انداخت که در ازاي هر کفش خریداری‌شده، یک کفش به کودکان نیازمند اختصاص می‌دهد؛ «یکی برای یکی».  بلیک پیش از آن در سال ۲۰۰۲ برای شرکت در یک مسابقه همراه با خواهرش به آرژانتین سفر کرده بود، اما وقتی که سال ۲۰۰۶ دوباره به آن کشور سفر کرد، دید بازیکنان محلی بازی‌ای به نام پولوکفش ساده‌ای می‌پوشند که به آن alpargatas گفته می‌شود و شامل یک‌تکه روکش ساده کرباسی است که به یک زیره متصل شده. او همین طرح ساده را برداشته و بر اساس آن کفش‌هایی را طراحی کرد که ساخته شده از یک رویه کرباسی یا کتانی است که به زیره لاستیکی متصل شده. اما این تنها بخشی از ماجرا بود، او علاوه بر یک طرح برای تولیدمحصول، نیاز به شیوه‌ای برای تامین مستمر سرمایه برنامه خود نیز داشت و اینگونه بود که الگوی «یکی برای یکی» را  اجرا کرد. در این الگوی درآمدی شرکت تامس به مشتریان خود متعهد می‌شود که در ازای هر کفش به فروش رفته، یک کفش رایگان به کودکان نیازمند هدیه کند.

شرکت تامس در سال ۲۰۰۷ برای جلب توجه عمومی به موضوع فعالیت خود و تاثیر نداشتن کفش بر کودکان، برنامه‌اي به نام «یک روز بدون کفش» را ترتیب داد که از مردم می‌خواست یک روز از کفش استفاده نکنند. این برنامه مورد استقبال AOL و فلیکر و دیسکاوری قرار گرفت و آنگونه که بلیک بیان می‌کند، بیل گیتس او را برای کارش تشویق کرده و گفته بود که نداشتن کفش یکی از عوامل مهم در بیماری‌های کودکان است. حالا او که شرکت خودش را به قیمت ۵۰۰هزار دلار فروخته و روی تامس سرمایه‌گذاری کرده بود، حمایت و همراهی عمومی را برای پیشبرد برنامه‌اش به همراه داشت. در سال ۲۰۱۱ فعالیت‌های بلیک تا آن اندازه مورد توجه قرار گرفته بود که بیش از ۵۰۰ خرده‌فروش محصولاتش را عرضه می‌کردند و تامس موفق شد که خط تولید عینک آفتابی را هم راه‌اندازی کند‌ و در سال ۲۰۱۲ هنگامی‌که توانسته بود بیش از ۲ میلیون جفت کفش را به کودکان کشورهای در حال توسعه هدیه کند، از طرف بنیاد ابتکارهای اخلاقی دانیل در دانشگاه نیومکزیکو به عنوان یک نمونه از کارآفرینی اجتماعی معرفی شد.  تولید عینک آفتابی توسط تامس در سال ۲۰۱۱ به معنای کمک به ۴۰۰هزار نفر است که نیازمند خدمات درمان بینایی و عینک یا جراحی‌های حیاتی بینایی بوده‌اند. این برنامه علاوه بر کمک به سلامت چشمان افراد، به حمایت پایدار از برنامه جامعه محور حفاظت از بینایی‌ و اشتغالزایی برای متخصصان (به ویژه زنان جوان) منجر شده و به برنامه‌های بنیادی آموزش سلامت چشم به مربیان و داوطلبان محلی بهداشت کمک کرده. در سال ۲۰۱۵، تامس مجموعه تولید کیف را با هدف کمک به آموزش مراقبان ماهر زادو‌ولد و توزیع بسته‌های زایمان کرد. این بسته‌ها شامل اقلام ضروری حفظ سلامت کودکان در حال تولد است. این بسته حمایتی تا سال ۲۰۱۶ برای ۲۵هزار مادر عرضه شده و با خرید هر کیف، مشتریان تامس به زایمان سالم یک مادر و نیازهای نوزاد وی کمک می‌کنند. بلیک می‌گوید که ما تا‌کنون با بیش از ۶۰ میلیون جفت کفشی که به کودکان نیازمند اهدا کرده‌ایم، بیش از ۶۰ میلیون درس فراگرفته‌ایم. از سال ۲۰۰۶ که این فعالیت آغاز شده مردم زیادی در این برنامه مشارکت کرده‌اند و همراهی آنها به موسسه تامس اجازه داده که به این سقف از عرضه کفش به کودکان برسد. این موفقیت آنها را به گروهی پیشتاز تبدیل کرده که حالا می‌توانند کفش‌های متنوعی را متناسب با فصل و موقعیت کودکان هدیه دهند. آنها در عین حال با ایجاد مراکز تولید محلی موفق به ایجاد اشتغال در کشورهای محل فعالیت خود شده‌اند.

به همین ترتیب اینک تامس خدمات خود را در بیش از ۷۰ کشور ارائه می‌کند. آنها محصولات خود را توسط سازمان‌های خدمات بشردوستانه و از طریق برنامه‌های توسعه جوامع محلی، به دست کودکان نیازمند می‌رسانند.  شرکت تامس در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که بلیک قصد فروش بخشی از سهام خود را دارد و پس از فروش این سهام بود که گزارش منتشر‌شده رویترز نشان می‌داد ارزش این انتقال ۶۲۵ میلیون دلار بوده. بلیک همچنان ۵۰درصد از سهام و پست «کفشدار اعظم» را حفظ کرده‌. طرح بلیک موسوم به «یکی برای یکی» بسیار ساده بود، اما تبدیل به یک الگوی قدرتمند تجاری برای اهداف بهداشت، آموزش، ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای کودکان و جوامع مربوط به آنها در سراسر دنیا شد. بلیک به این ترتیب نه‌تنها مستقیما برنامه کمک به کودکان فاقد کفش در آرژانتین را دنبال کرد، بلکه نشان داد که می‌توان یک فعالیت تجاری را به برنامه کمک‌رسانی پیوند زد. در همین حال بلیک توجه کافی به حفظ ارزش‌ها و اهداف شرکت داشت تا آنجا که الگوی تجاری این شرکت توسط دانیل پینک به عنوان الگویی که طراحی شده تا «به روشنی به حداکثر اهداف» برسد معرفی شده. در همان حال که تامس در حال فروش محصول و عرضه طرح اجتماعی خود به مشتریان است، مصرف‌کنندگان باخرید کفش تبدیل به افراد خیر می‌شوند. این الگو همچنین توسط برخی دیگر از افراد «سرمایه‌داری حمایتگرانه» نامیده شده. بخشی از موفقیت تامس در کسب چنین عناوینی به این دلیل است که عرضه کمک را قبل از کسب درآمد به الگوی تجاری خود پیوند زده و به این ترتیب خدمات حمایتی را به عنوان بخشی از الگوی تجاری خود و جنبه‌ای از تولید درآمد قرار داده.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.