از راه‌آهن تا تجریش با اپ‌ مترو

0

برنامه کاربردی متروی تهران (Tehran Metro) یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌های موجود به زبان فارسی است که اطلاعات مفیدی درباره متروی تهران و برنامه زمان‌بندی آن ارائه می‌دهد. تهران‌مترو توسط تیم «فرداد» ساخته شده است. اعضای این تیم عبارت‌اند از مهدی بهرامی، مرتضی حسین‌زاده، هژیر دبیری و آرش عسگری.

تیم فرداد با ایده اطلاع‌رسانی به افرادی که قصد دارند از طریق متروی تهران در سطح شهر تردد کنند، برنامه تهران‌مترو را ساخته است. آن‌ها با معرفی برنامه تهران‌مترو، به کاربران امکان می‌دهند خطوط متروی تهران را مسیریابی کنند، اطلاعاتی درباره ویژگی‌ها و امکانات هریک از ایستگاه‌های مترو به دست آورند، مراکز مجاور را شناسایی کنند و مسیرهای تاکسی و اتوبوس را که مقصد آن‌ها ایستگاه مترو است پیدا کنند. تمام این خدمات به صورت آفلاین و ساده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه کاربردی به این شرح است:

اگر نقشه مترو تغییر کند، این برنامه بر اساس ایستگاه‌های فعلی اطلاعات جدید را به کاربر ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند نزدیک‌ترین ایستگاه مترو را به‌عنوان نقطه شروع به طور خودکار جستجو کنند و این برنامه به آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند خط مترو را عوض کنند و به مقصد نهایی خود برسند.

این برنامه تمام ایستگاه‌های مترو را همراه با نشانی و امکانات داخلی آن‌ها فهرست می‌کند از قبیل اتاق استراحت، پارکینگ، سوپرمارکت، غذاخوری، روزنامه‌فروشی، عطرفروشی، کافی‌شاپ، مغازه موبایل‌‌فروشی، مرکز اینترنت، خدمات ایرانسل، مرکز خرید، دستگاه خودپرداز بانک سامان، دستگاه خودپرداز بانک پارسیان، بانک تجارت، بانک اقتصاد نوین، بانک کشاورزی، بانک سرمایه، دستگاه بانک دی، و بانک سینا.

به‌علاوه این برنامه جدول زمان‌بندی هر قطار را بر اساس روزهای مختلف در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داده است. این دسته‌بندی عبارت است از شنبه تا چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل. همچنین قطارهای سریع‌السیر و ویژه برای خط تهران-کرج با علامت خاص مشخص شده‌اند. در برنامه تهران‌مترو اطلاعات مربوط به مراکز مجاور هر ایستگاه نمایش داده می‌شود از قبیل مجتمع مسکونی، ورزشی، مذهبی، قضایی، سرگرمی، صنعتی، سیاسی، تجاری، پزشکی، نظامی، اقتصادی، اداری، تاریخی و تاسیساتی. با کمک این برنامه، کاربران می‌توانند ایستگاه نزدیک به مرکز مورد نظر خود را شناسایی کنند.

همین‌طور مسیرهای تاکسی از هر ایستگاه مترو به مقصدهای مختلف و اطلاعات درباره مسیرهای اتوبوس در این برنامه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. علاوه بر موارد فوق، این برنامه می‌تواند ایستگاه‌های مترو را بدون دسترسی به اینترنت روی نقشه نمایش دهد. بنابراین دیگر لازم نیست نگران اتصال به اینترنت و پیدا کردن وای‌فای باشید. می‌توانید در هرکجا و هر زمان از این برنامه استفاده کنید. در نسخه‌های جدیدتر این برنامه برخی اصلاحات و پیشرفت‌ها صورت گرفته است. برای مثال، الگوریتم مسیریابی پیشرفت کرده و همگام‌سازی داده‌ها تقویت شده است. ایستگاه‌های جدید و هرگونه تغییرات در مترو به برنامه اضافه شده است. ایرادها و اشکالات موجود رفع شده‌اند و عملکرد کلی برنامه بهتر شده است. استفاده از این برنامه بسیار ساده است. پس از دانلود و نصب تهران‌مترو، وقتی برنامه را اجرا می‌کنید در صفحه نخست خطوط مختلف مترو، که در حال حاضر پنج خط است، نمایش داده می‌شوند. با لمس هر خط، می‌توانید ایستگاه‌های مختلف موجود در آن خط را مشاهده کنید. اگر دوباره هریک از این ایستگاه‌ها را لمس کنید، اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره ایستگاه اعم از نشانی، زمان‌بندی قطارهایی که به آنجا می‌روند، خطوط تاکسی و اتوبوس، امکانات و تسهیلات داخل ایستگاه مترو به دست خواهید آورد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این برنامه گزینه مسیریابی است. کاربر با وارد کردن مبدا و مقصد یا مکان مورد نظر خود می‌تواند از مسیر خطوط مترویی که باید از آن‌ها استفاده کند، مطلع شود. به‌علاوه نقشه کلی تمام خطوط مترو نیز در این برنامه ارائه می‌شود تا کاربر بتواند تصویری کلی از خطوط و مسیرهای آن در ذهن داشته باشد.

در یک گزینه دیگر، کاربران می‌توانند این برنامه را از طریق برنامه‌های مختلف با دیگران به اشتراک بگذارند. به‌علاوه این برنامه این امکان را به کاربران داده است که در صورت نیاز به تماس با تیم توسعه‌دهنده یا طرح پرسش‌های خود، با رجوع به گزینه درباره ما، با آن‌ها در تماس باشند.

در کل می‌توان گفت برنامه کاربردی تهران‌مترو ابزاری مناسب، سریع و آسان است که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توان به‌موقع در ایستگاه‌های مترو حاضر شد و به مقصد نهایی خود رسید. این برنامه علاوه بر اطلاع‌رسانی، به کاربران کمک می‌کند با بررسی زمان حرکت و مسیر راه از قبل، در وقت خود صرفه‌جویی کنند. تهران‌مترو در نسخه اندروید در دسترس کاربران قرار دارد و به دلیل حجم کم، به‌آسانی می‌توان آن را دانلود و نصب کرد بدون اینکه حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی تلفن همراه را اشغال کند و موجب ایجاد مشکلاتی در سرعت اجرا و استفاده از برنامه‌ها شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.