ارزش پیشنهادی درست راه رشد استارت‌آپ‌هاست

شاهین طبری بنیانگذار و رئیس هیات مدیره چارگون:
ارزش پیشنهادی درست راه رشد استارت‌آپ‌هاست
۳۱ تیر ۱۳۹۶ بدون دیدگاه بدون دسته بندی https://goo.gl/jxSi2F
وقتی فردی استارت‌آپی راه‌اندازی می‌کند، این تئوری را دارد که مخاطب مشخص با نیاز مشخصی وجود دارد و این فرد می‌تواند با پیشنهاد‌کردن یک ارزش، آن نیاز مشخص را مرتفع کند ...
ارزش پیشنهادی درست راه رشد استارت‌آپ‌هاست

وقتی فردی استارت‌آپی راه‌اندازی می‌کند، این تئوری را دارد که مخاطب مشخص با نیاز مشخصی وجود دارد و این فرد می‌تواند با پیشنهاد‌کردن یک ارزش، آن نیاز مشخص را مرتفع کند.
آن پیشنهاد و ارزشی که برای مشتری ایجاد می‌شود و مشتری حاضر است در رفتارش تغییر ایجاد کند و روش‌اش را تغییر دهد که به ارزش پیشنهادی شما برسد و از آن استفاده کند، اساس کار یک استارت‌آپ است.
در واقع استارت‌آپ یک تئوری است که برای مخاطب مشخصی، ارزش مشخصی پیشنهاد می‌دهد و مشکلی را حل می‌کند. از طرفی وقتی ارزشی شناسایی و پیشنهاد می‌شود، بنیانگذار استارت‌آپ روشی هم برای درآمدزایی دارد و مجموعه این عوامل در کنار یکدیگر به شکل‌گیری تئوری یک استارت‌آپ می‌انجامد. 
واقعیت امر این است که اگر یک تئوری برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موجود باشد که ارزشی را به مخاطب مشخصی عرضه کند و مشتریان بابت آن ارزش پول بدهند و این عمل مداومت داشته باشد و این تئوری خواهان و مشتری داشته باشد، یعنی به ثبات رسیده و دیگر از حالت استارت‌آپی خارج می‌شود و به کسب‌وکار نوین و الکترونیک تبدیل می‌شود که نشان‌دهنده موفقیت است.
همانطور که الان کسب‌وکاری مانند دیجی‌کالا بعد از سال‌ها به موفقیت رسیده و می‌گوید ارزشی که پیشنهاد می‌کنم، یکی این است که کالای اورجینال به دست مشتری می‌رسانم و دیگر اینکه به مشتریان این امکان را می‌دهم که مطالعه کنند و براساس مطالعه محصول و خوانش نظرات دیگر خریداران، می‌توانند کالای مورد نیازشان را خریداری کنند.
البته آنلاین‌بودن خرید و صرفه‌جویی در وقت و زمان را هم باید به این ارزش‌ها اضافه کرد اما این ارزش را بسیاری از کسب‌وکارهای مشابه هم پیشنهاد می‌دهند و ویژه دیجی کالا نیست. 
اما اینکه چقدر استارت‌آپ وجود داشته و چه تعدادشان به نتیجه رسیده‌اند را باید از مطالعه بازار به دست آورد. چون هر استارت‌آپی که توانسته ارزش پیشنهادی ویژه‌ای را به جامعه مخاطبانش ارائه کند، از حالت استارت‌آپی خارج شده و به کسب‌وکاری تبدیل شده و این امر از اهمیت ارزش پیشنهادی حکایت می‌کند چون رشد استارت‌آپ را در پی داشته است. تعداد این کسب‌وکارهای اینچنینی الان در اکوسیستم کم نیست؛ در حوزه حمل‌و‌نقل، حوزه فروش، شبکه‌های توزیع و... که استارت‌آپ‌ها به کسب‌وکارهای ارزشمند تبدیل شده‌اند. 
به طور کلی اساس کار یک استارت‌آپ این است که ارزشی را به جامعه هدفش پیشنهاد بدهد. یعنی معمولا نیازی که در جامعه وجود دارد و برطرف نشده، در نظر گرفته می‌شود و ارزشی پیش‌بینی می‌‌شود و به مشتریان ارائه می‌شود که مشتریان که تاکنون از چنین ارزشی استفاده نکرده‌اند. اگر نیاز درست تشخیص داده شود و ارزش نیز براساس نیاز پیشنهاد شود، در نهایت این ارزش پایه‌گذار یک کسب‌وکار الکترونیک می‌شود. تشخیص ارزشی که بتواند به شکل‌گیری کسب‌وکاری منجر شود هم با مطالعه مخاطبان و نیازهای‌شان و به‌کارگیری ابتکار و خلاقیت برای ارائه راه‌حلی که مشکلاتی را حل می‌کند، به‌دست می‌آید. 
در ادامه باید اضافه کنم که گاه این بحث پیش می‌آید که بقا و موفقیت یک استارت‌آپ تا چه اندازه در گرو ارزش پیشنهادی است که به جامعه مخاطبانش عرضه می‌‌کند؛ اما نکته اینجاست که در مورد استارت‌آپ‌ها اصولا مقوله بقا مطرح نیست؛ یعنی استارت‌آپ کلا یک سازمان موقت است و بقا نداشتن یک حسن برایش محسوب می‌شود. 
تفاوت استارت‌آپ با کسب‌وکارهای عادی این است که امکان قیاس‌پذیری دارد؛ یعنی اسکیل‌ابل است. اگر استارت‌آپی این قابلیت قیاس‌پذیری را داشته باشد، از مرحله استارت‌آپی عبور می‌کند و به کسب‌وکاری بزرگ‌تر تبدیل می‌شود. در حقیقت موفقیت یک استارت‌آپ این است که به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل شود که بتواند در سطح بزرگی از منطقه، کشور یا جهان کار کند. اصولا کل این فرایند تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار بزرگ برمی‌گردد به همان ارزشی که ایجاد و پیشنهاد می‌شود؛ اینکه چنین کسب‌وکاری چه طیفی از مخاطبان را به‌عنوان جامعه هدفش مد نظر دارد و این مخاطبان چقدر حاضر هستند بابت به دست آوردن این ارزش هزینه کنند. به همین دلیل همه وجود یک استارت‌آپ براساس ارزش پیشنهادی شکل می‌گیرد و اگر این ارزش درست ایجاد شده باشد، استارت‌آپ را به یک کسب‌وکار آنلاین سودآور و بزرگ تبدیل می‌کند. 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎