اخراج کردن هم راه‌ و رسمی دارد…

0

روزی می‌رسد که هر یک از ما کار با فردی را تجربه خواهیم کرد که باید اخراج شود. اغلب، افراد موردنظر مدیران یا همکارانی هستند که حس همدلی و انگیزه ندارند یا شایعه‌پراکن هستند یا صداقت ندارند.آنها به جای پیدا کردن راهکار، همیشه شکایت می‌کنند؛ چیزی یاد نمی‌گیرند و از راهنمایی‌ها استفاده نمی‌کنند، کار تیمی نمی‌کنند و همیشه بخشی از خود مشکل هستند.

برخی از این افراد گاهی اوقات دوست‌داشتنی هستند و ممکن است حتی در محل کار دوستانی نیز داشته باشند، اما در اصل آنها برای فرهنگ شرکت سم محسوب می‌شوند؛ آنها اخلاقیات را به ابتذال می‌کشند و نتایج کار را خراب می‌کنند. وقتی مدیران اجرایی یا مدیران جدید از راه می‌رسند، اولین کار آن است که به این مشکل در اسرع وقت رسیدگی شود.

به عنوان یک رئیس، دیر یا زود شما باید به فکر یک بازسازی و ساختاربندی مجدد باشید. در این شرایط اولین افرادی که باید کار را ترک کنند، افراد فوق هستند.

رؤسای خوب عاقلانه شرایط را ارزیابی می‌کنند و شجاعت اقدام کردن را دارند.

اما آنهایی که می‌مانند، چه می‌شوند؟ در اینجا می‌خواهیم به کارهایی اشاره کنیم که شما می‌توانید برای بازسازی تیم خود و اطمینان از حرکت مثبت تیم بعد از ساختاربندی مجدد انجام دهید.

به پله اول بازگردید‌

با تمرکز روی روابط و اعتمادسازی شروع کنید. مطمئن شوید که همه افراد در تیم شما از ماموریت و هدف سازمان مطلع هستند و می‌دانند که چرا این اهداف اهمیت دارند. بیشتر از آنکه حرف بزنید، گوش دهید.

  • کارمندان برتر را تایید کنید و با آنها وقت بگذرانید‌

اعضای تیم که بیشترین ارزش را دارند، اغلب عناوین بالايی ندارند. آنها گاهی اوقات بازیکنان «نامرئی» هستند که به طور چشمگیری روی فرهنگ شرکت تاثیر می‌گذارند. اگر به‌تازگی از شر کارمندان بد خلاص شده‌اید، وقت آن رسیده ‌که مشخص کنید آیا سایر کارمندان به تشویق و ارتقاي مقام نیاز دارند یا خیر.

هیچ میانبری وجود ندارد و شما باید با تیم خود وقت بگذرانید.

ضروری است که دریابید تیم شما به چه چیز‌‌هایی اهمیت می‌دهد. به عنوان یک رئیس، شما می‌توانید با این کار به نتیجه برد-برد دست یابید: در این شرایط اعضای تیم به خواسته‌های خود می‌رسند و ماموریت و هدف شرکت نیز محقق می‌شود.

درباره ارزش‌ها و نکات مثبت کارمندان برتر بازخورد واضح و مشخص داشته باشید. آیا رویکرد همکاری آنها نسبت به مشکلات ارزشمند است؟ تمایل آنها به کمک یا سایر موارد؟

از آنها بپرسید که چگونه می‌توانید بهتر از آنها پشتیبانی کنید‌ و به آنها نشان دهید که پاسخ آنها چقدر برای شما مهم است.

  • اغلب ارتباط برقرار کنید‌

فراتر از محدوده امن خود ارتباط برقرار کنید. به طور مداوم روی ویژن و چشم‌انداز شرکت تاکید کنید. به طور واضح انتظارات خود را تعریف كنید. از انواع مختلف ارتباطات استفاده کنید. برای مثال از آنها بخواهید تا هر چند وقت یک‌بار از طریق اسکایپ یا گوگل با شما در ارتباط باشند.

  • سوالات زیادی را مطرح کنید‌

از کارمندان خود بخواهید تا ایده‌هایشان را درباره آنچه که در گذشته کارآمد بوده و آنچه تاثیری نداشته است، بیان کنند. مقاوم‌ترین مشکلات چه بوده‌اند‌ و نظر آنها درباره نحوه حل و فصل آنها چیست؟ مایکل مداک و رافائل لویی ویتون می‌گویند: «بهترین نوآوران افرادی هستند که به دنبال یادگیری‌اند و نه افرادی که می‌دانند. در مورد فرهنگ‌های نوآورانه نیز این مطلب صدق می‌کند؛ آنها به دنبال یادگیری فرهنگ‌ها هستند. رؤسایی که این فرهنگ‌ها را ساخته‌اند، می‌دانند که برای کشف باید مشتاقانه به دنبال چیزهایی باشند که آنها را نمی‌فهمند. آنها باید بدون ترس با شکست مواجه شوند و تجربیات خود را با اعضای تیم به اشتراک بگذارند.

  • هر چند وقت یک‌بار اوضاع را بررسی کنید‌

به کارمندان بگویید که از پرسش، نظرات و ایده‌های آنها استقبال خواهید کرد. زمانی را نیز به گوش دادن به نظرات و حرف‌های آنها اختصاص دهید.

  • به طور مرتب برنامه سرگرمی برگزار کنید‌

فعالیت‌های تیمی داشته باشید یا حتی یک ساعت را به شادی اختصاص دهید تا در این مدت در یک محیط صمیمی‌تر با کارمندان خود آشنا شوید. تیم خود را تشویق کنید تا ابتکار داشته باشند و کار را به یک امر سرگرم‌کننده تبدیل کنند. به خاطر داشته باشید، اکثر همکاران شما وقتی تصمیم شما را برای اخراج همکاران ضعیف می‌بینند، احساس آرامش می‌کنند. آنها باهوش هستند و این را نشانه ریاست درست شما می‌دانند.

تصمیم بر اخراج افراد را بازبینی نکنید. تحقیقات نشان داده ‌که اولین تصمیم شما معمولاً تصمیم درستی است. برای اخراج افراد باید شجاع و مصمم باشید.

از سوی دیگر، اخراج افراد برای خود آنها نیز نقطه عطفی در زندگی خواهد بود. آنها از خواب غفلت بلند می‌شوند و نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی می‌کنند. این کار موجب می‌شود که آنها اهداف خود را مشخص کنند و مسئولیت کارهایشان را برعهده بگیرند.

وقتی شما تیم خود را بازسازی می‌کنید، یکی از کارهایی که انجام می‌دهید، اخراج برخی‌ کارمندان است. باید در بین تیم کاری یک فرهنگ همکاری مناسب وجود داشته باشد. حتی اگر شما مدیر اجرایی ارشد نیستید، می‌توانید «رهبری را بر عهده بگیرید» و پیشنهاد دهید که کدام افراد ناکارآمد باید از تیم شما خداحافظی کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.