رسول قربانی

رسول قربانی
هر ساعت در بانکداری و پرداخت ایران چه اتفاقی می‌افتد
آمارهایی جالب از واقعیت‌ها و اندازه صنعتی روبه‌رشد

یک دسته از اینفوگرافیک‌های نسبتا جذاب، آنهایی هستند که نشان می‌دهند در هر یک ساعت چه اتفاق‌هایی می‌افتد. نبض‌افزار یکی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه هوش تجاری است که اخیرا داده‌هایی در زمینه سیستم‌های پرداخت در ایران منتشر کرده است ...

۱۹ Dei 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
طوفان بانکداری و پرداخت موبایلی در راه است
شبیه‌سازی کارت‌های بانکی روی سیم‌کارت‌های تلفن همراه جدی می‌شود

اگر تا دیروز پرداخت موبایلی در ایران صرفاً در حد گرفتن «ستاره، فلان کد، مربع» و خریدن شارژ موبایل و پرداخت قبض بود و بانکداری موبایلی هم در حد مشاهده موجودی و واریز اقساط تسهیلات دریافتی، حالا دیگر باید کم‌کم خودمان را برای نسل جدید‌تری از پرداخت و بانکداری موبایلی آماده کنیم.

۱۴ Dei 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
کفگیر بانک‌ها چطور به ته دیگ خورد؟
استفاده نادرست از فناوری و نادیده‌گرفتن روندهای تغییر، متهم اصلی در ضرر و زیان بانک‌های ایران است

در هفته گذشته مهم‌ترین خبر در زمینه بانکداری اعلام زیان‌ده بودن بانک‌های بزرگ ایرانی بود. تا امروز خیلی‌ها می‌گفتند بانک‌های ایرانی زیان‌ده هستند. منتها بانک‌ها این زیان را پنهان می‌کردند. بانک‌هایی که باید زیان تقسیم می‌کردند، به جایش سود تقسیم می‌کردند.

۲۹ آذر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه رسول قربانی
فین‌تک فقط پرداخت آنلاین نیست!
مواردی چون قرض‌دادن و سرمایه‌گذاری از بخش‌های هفت‌گانه فین‌تک هستند

دسته‌بندی‌های زیادی درباره فین‌تک دیده‌ام اما همه‌شان در یک ویژگی مشترک بوده‌اند؛ حسابی آدم را گیج می‌کنند. فین‌تک ابعاد مختلفی دارد و هر روز هم پیچیده‌تر می‌شود. همین پیچیدگی باعث می‌شود شناخت این پدیده ساده و آسان نباشد و دسته‌بندی‌ها قرار است شناخت آن را برای ما ساده کنند.

۲۲ آذر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه رسول قربانی
شعبه‌های بانک در تهران زیاد است
چرا بنیانگذار اِم‌بانک لهستان از تعدد شعب بانک‌ها در خیابان‌های تهران حیرت‌زده شد

اسلاومیر لاچوفسکی اول آذر ماه برای حضور در رویداد پرداخت ایران، به ایران سفر کرده بود تا به عنوان اولین سخنران این رویداد بین‌المللی از تجربیاتش برای متخصصان و فعالان ایرانی بگوید.

۱۵ آذر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه رسول قربانی
چرا زنجیره بلوک یکی از روندهای فناوری ۲۰۱۷ است؟

چندی پیش در ایران به شکل حضوری مصاحبه‌ای با کریس اسکینر داشتم. کتابی را هم نیز از او به نام «بانک دیجیتال» ترجمه و  منتشر کردیم‌ و حالا به‌تازگی اسکینر کتابی نوشته به نام ValueWeb.

 

۱۹ Aban 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
سه راس مثلث بی‌خطر فین‌تک ایران
ناصر حکیمی از بایدها و نبایدها در مدل کسب ‌و کاری فین‌تک‌ها می‌گوید

ناصر حکیمی در سومین نشست فینتاک، یک‌بار برای همیشه موضوع فین‌تک و پیچیدگی‌های قانون‌گذاری و کسب‌ و کاری آن را طی یک نشست سه‌ساعته برای فعالان این حوزه باز کرد تا اگر واقعاً قصد دارند در این فضا فعالیت کنند، راه را از چاه بشناسند و در آینده دچار مشکل نشوند.

۱۱ Aban 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
چند نکته از آمار پرداخت الکترونیکی در ایران

چند روز پیش شاپرک آمار ماهانه پرداخت الکترونیکی در ایران را منتشر کرد. در ادامه نگاهی تلگرامی می‌اندازیم به برخی حقایق پنهان در این آمارها

۰۶ Aban 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
ماشین زمان پرداخت الکترونیکی در ایران
از بزرگ‌ترین ابتکار در تاریخ بانکداری ایران تا روندهایی که به NFC ختم می‌شود

پرداخت با بانکداری درهم‌تنیده است؛ به‌همین‌دلیل پرداخت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی با یکدیگر مشترکات فراوانی دارند. به نظر می‌رسد که حتی تلاش برای تفکیک آنها نیز امری بی‌فایده است. در یک توضیح کلی می‌توان پرداخت الکترونیکی را عملیات انتقال و جابجایی پول با استفاده از ابزار الکترونیکی برشمرد. پرداخت الکترونیکی می‌تواند به‌عنوان اقدامی مستقل و در بخشی از فرآیند تجارت سنتی بکار رود. 

۲۲ Mehr 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
طلسم NFC در ایران می‌شکند
ایرانسل و بانک صادرات پیشروان ان‌اف‌سی در ایران

در ایران تلکام ۲۰۱۶ برای اولین‌بار در خاورمیانه و شمال آفریقا از راه‌حل جامع پرداخت موبایلی NFC رونمایی شد.

۱۱ Mehr 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی

در گوشه بحثی نشسته بودم که بزرگان صنعت بانکداری و پرداخت ایران با هم صحبت می‌کردند که یکی از آن‌ها گفت: «مدیران بانکی که فقط با مرگ‌ومیر، سرمایه‌گذاری در محل دیگر، سمت و مقام دیگر، عزیمت به دیار کفر و یا نهایتا پرونده تخلف یا قضایی، نهاد پولی را ترک کرده‌اند، همگی مدعی بانکداری الکترونیک، پرداخت الکترونیک و بانکداری فلان و بهمان هستند ولی به‌جای کاستن از تعداد شعب، هر روز متقاضی تأسیس شعبه جدید هستند؛ یعنی حرکتی برعکس تمام مدعیان در اروپا.»

 

۲۹ Shahrivar 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
نشانه‌شناسی یک تصویر که در شبکه‌های اجتماعی داغ شد

در روزهای بعد از بازی ایران و قطر جمله‌‌ طنزی دست‌به‌دست می‌چرخید که در پایان قانون نوشته شده در صورت داشتن غیرت، رعایت هیچ‌کدام از بندهای فوق الزامی نیست! لازم به تکرار نیست که در آن بازی چه گذشت و در شبکه‌‌های اجتماعی چه بداخلاقی‌ها و بدرفتاری‌هایی به بهانه «غیرت» انجام شد. هفته گذشته هم تصویری دست‌به‌دست می‌شد که نگذاشت باور کنیم آنچه که در حواشی آن بازی رخ داد، اتفاقی بوده است؛ هرچند هیچ‌کدام این‌ها را نمی‌توان به کل جامعه تعمیم داد، اما ما را حسابی نگران می‌کند.

 

۲۳ Shahrivar 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی

گفته می‌شود شاپرک در ادامه برنامه‌های قبلی خود برای آنچه «تصحیح نظام کارمزد خدمات پرداخت الکترونیکی» می‌داند، مدل جدیدی برای انتقال بخشی از کارمزد استفاده از کارت‌خوان‌ها به پذیرندگان، تدوین کرده است. 

۱۹ Shahrivar 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
نسل دوم بانک‌ها، کارمند و مشتری به‌روز می‌خواهد

بنابر آمارهای منتشرشده مراکز تحقیقاتی، روزبه‌روز بر اقبال به فین‌تک و استارت‌آپ‌های فعال که از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالی خارج از محدوده بانک‌های سنتی استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. برخی از بانک‌ها ادعا می‌کنند میزان استفاده از فناوری با افزایش سودآوری و سهم بازار آن‌ها رابطه مستقیمی دارد. بااین‌حال هر فناوری جدیدی در بدو ورود با انتقادهای فراوانی مواجه می‌شود. به‌عنوان نمونه زمانی که فناوری‌های مدیریت منابع سازمانی در اوایل دهه هشتاد میلادی مطرح شد، انتقادهای فراوانی به آن‌ها وارد شد. 

۱۴ Shahrivar 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی

نوآوری در خدمات مالی؛ این عنوان برای نامیدن گستره وسیعی از اپلیکشن‌های فناورانه به کار می‌رود که در بخش زیادی از ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش محصولات مصرفی کاربرد دارد؛ همین‌طور تازه‌واردهایی که بازیگران فعلی را به رقابت فراخوانده‌اند و همین‌طور برای نامیدن پارادایم‌های جدیدی مانند بیت‌کوین استفاده می‌شود...

۲۰ Mordad 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
چرا نباید فقط به شرکت در رویدادها و توصیه مربیان آنها دلخوش کرد و از جسارت داشتن بترسیم

وقتی‌ رنک الکسای شما در حدی نیست که الکسا هم شما را ببیند، چه انتظاری دارید؟ شما هیچ راهی ندارید جز اینکه مشتری داشته باشید. خیلی از وب‌سایت‌هایی که خیلی هم خوب کار می‌کنند، مشتری ندارند و بلد نیستند مشتری جمع کنند. خواننده‌ای که جرئت ندارد در میدان انقلاب تهران بزند زیر آواز بر روی استیج هم هیچ کاری نمی‌تواند بکند...

۰۵ Mordad 1395 بدون دیدگاه رسول قربانی
رویداد «فین‌استارز» ضعف جدی رگلاتوری در فضای استارت‌آپ‌های مالی ایران را نشان داد

هفته گذشته بزرگ‌ترین نمایشگاه مالی کشور، حداقل از نظر وسعت زمین نمایشگاه، برگزار شد. این نمایشگاه سال گذشته برگزار نشد و بی‌نظمی پارسال ذهنیت نه‌چندان مثبتی در ذهن مدیران ایرانی ایجاد کرده بود؛ اما کارگزاری‌های بورس و تا حدودی بیمه‌های کشور با وجود این بی‌نظمی فرصت حضور در این نمایشگاه را از دست ندادند.

۲۸ تیر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه رسول قربانی

استارت‌آپ‌هاي فين‌تک مانند «ضدبانک» عمل مي‌کنند؛ «ضد» چيزي است که کليشه‌ها را از جلوي چشم برمي‌دارد و مسير توسعه را هموار مي‌کند و شيوه جديدي از بانکداري را معرفي مي‌کنند. اما هنوز فين‌تک‌ها نتوانسته‌اند طرحي نو دربيندازند...

۱۹ خرداد ۱۳۹۵ بدون دیدگاه رسول قربانی

آخرين پنل سيليکون ايران، پنل «چالش سرمايه انساني در شرکت‌هاي نوآور» بود که با حضور حامد قنادپور، مديرعامل شرکت ارتباط فردا، فريدون کورنگي، بنيان‌گذار مجتمع پارس سامانه‌هاي دانش پويا (مپس)، آسيه حاتمي، مديرعامل ايران تلنت، غلام‌رضا انصاري، مديرعامل پرگاسيران، و با رياست علي زواشکياني برگزار شد...

 

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ بدون دیدگاه رسول قربانی

در نشست سیلیکون ایران شش پنل تخصصی در حوزه کارآفرینی برگزار شد که این نشست‌ها به ترتیب عبارت‌اند از «چگونگی انتخاب ایده مناسب برای کسب‌وکار»، «تجربه شتاب‌دهنده‌های نوآوری خارجی و داخلی»، «بررسی روش‌های تامین مالی در شرکت‌های نوآور»، «روش‌های مدیریت نوآوری در شرکت‌های نوآور»...

۰۸ خرداد ۱۳۹۵ بدون دیدگاه رسول قربانی

صفحه‌ها

اشتراک در رسول قربانی