اجازه دهید انگشتانتان راه بروند!

0

در ایسرا، هرگونه وسیله‌ای را که در دنیای دیجیتال به دنبال آن هستید، می‌توانید بیابید؛ از گوشی موبایل و تبلت گرفته تا دوربین عکاسی و ماشین‌های اداری. «ایسرا» استارتاپی است که از دل شرکت بیست‌ساله «فرآیند شبکه خاورمیانه»  متولد شده است. «ایسرا» دست شما را باز می‌گذارد و با انتخاب حوزه تخصصی  کار مشتریانش را در خرید هرگونه لوازم مربوط به دنیای دیجیتال راحت می‌کند. موسس ایسرا، «مهدی عادلی» است؛ جوانی سی‌وسه‌ساله و فارغ‌التحصیل کامپیوتر از دانشگاه Cavendish انگلیس‌. با او درباره‌ «ایسرا»یی  که می‌گوید‌ «اجازه دهید انگشتانتان راه بروند!»، در این شماره از شنبه به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

  •   بهتر است از اینجا شروع کنیم که «ایسرا»  (eSara) چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در واقع ایسرا (eSara) یک فروشگاه الکترونیکی است که حلقه اتصال بین مصرف‌کننده و تامین‌کننده اصلی است که بر‌پایه تجارت الکترونیک‌ بنا نهاده شده است‌. در بازار آشفته سنتی که هزاران محصول از طرق مختلف در فروشگاه‌ها و مناطق مختلف شهر متمرکز شده‌اند، همواره مصرف‌کنندگان دچار سر‌در‌گمی هستند زیرا اساس فروش سنتی بر پایه موجودی فروشگاه است و چنانچه مصرف‌کننده خواهان محصول دیگری باشد، یا باید دوباره در بازار به دنبال محصول مورد علاقه خود (که اکثرا خود محصول مورد علاقه هم از نظر کیفیت‌، گارانتی‌، خدمات و غیره بسیار متنوع است) برود و یا تن به چرب‌زبانی فروشنده بدهد و کالای مد‌نظر را بخرد‌. حال در این شرایط ایسرا  بستری مدرن و الگویی مناسب در ارائه محصولات با تنوعی بی‌نظیر به همراه تحقیق و بررسی دقیق و کارشناسانه به مشتری است.

  •   همه‌ خدماتی که ایسرا  ارائه می‌دهد را به صورت تیتر‌وار بفرمایید.

همانطور که شعار اصلی در ایسرا «اجازه دهید انگشتانتان راه برود» است، سعی کردیم که نمود واقعی و حس آن کاملا به مخاطب القا شود. در دنیای مدرن امروزه که وقت و زمان بسیار گرانبها شده است، سعی کرده‌ایم که ارائه خدمات به شکل کاملا نوین‌، مشتری‌پسند و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده باشد‌ که می‌توان به صورت مختصر و تیتروار به شکل زیر بیان کرد‌:

  1.   تغییر الگوی خرید و ایجاد اعتماد در بستر اینترنت
  2.   امکان تحقیق و بررسی بدون هیچ‌گونه جانبداری از محصولات و برند خاص
  3.   امکان استفاده از تخفیفات ویژه
  4.   امکان مشاوره تلفنی پیش از خرید کالا
  5.   امکان استفاده از نظرات سایر بازدیدکنندگان
  6.   ارائه‌ قیمت‌های کاملا رقابتی و مناسب
  7.   ضمانت بازگشت هفت‌روزه کالا طبق ضوابط شرکت
  8.   ارسال سریع و رایگان سفارش به سراسر کشور
  9.   فروش کالا با گارانتی اصلی

و بسیاری دیگر که هر کاربری با توجه به سلایق خود قطعا رضایت کافی را کسب خواهد کرد.

  •   چه تمایزی بین شما و دیگر فروشگاه‌های اینترنی (مانند دیجی‌کالا) که در این زمینه فعالیت می‌کنند، وجود دارد؟

با توجه به اینکه فروشگاهی مانند دیجی‌کالا مدت‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند و تعداد کاربران بسیار بالایی دارد، امکان مقایسه ایسرا با این فروشگاه و یا فروشگاه‌های دیگر که مدت‌هاست در این زمینه کار می‌کنند، نیست. مقایسه زمانی انجام می‌شود که شرایط یکسانی برای کار داشته باشیم و همچنین خیلی از خدماتی که ایسرا قصد دارد به کاربران ارائه دهد، هنوز رونمایی نشده و به وب‌سایت اضافه نشده است. البته ما اطمینان می‌دهیم که در کمترین زمان به رقیبی قوی برای این فروشگاه‌ها تبدیل خواهیم شد اما اگر حرفی از مقایسه در همین مرحله باشد کالاهای موجود در ایسرا‌ با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شود و همچنین کاربران می‌توانند قبل از خرید با کارشناسان ما تماس گرفته و در مورد خرید خود مشاوره بگیرند.

  •   با توجه به اینکه در ایران این استارتاپ را تاسیس کردید، چه برنامه‌هایی برای جذب مخاطبان داخلی دارید؟

خوشبختانه مردم ایران بسیار سریع با تکنولوژی روز آشنا شدند و تمایل بسیار بالایی برای استفاده از آن دارند. در این مدت کوتاه به‌خوبی مشخص شده ‌که مردم امروزه بسیار آگاهانه برخورد می‌کنند و شما برای جذب آنها حتما باید اعتماد و رضایتشان را جلب کنید. افراد جامعه ما نیاز به محیطی امن و مطمئن دارند تا بتوانند با آرامش خاطر انتخاب و خرید کنند‌. در ایسرا فروش و یا تبلیغ هیچ یک از کالاها اولویت بیشتری نسبت به دیگری ندارد و اطلاعات تمامی کالاها به صورت صحیح و یکسان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. فروشنده مقابل کاربران قرار نمی‌گیرد که کاربران را نسبت به سود و یا موجودی کالای خود راهنمایی کند و نظر آنها را تغییر دهد‌ بلکه خود کاربران به راحتی می‌توانند تمامی ‌کالاها را یکجا مشاهده کرده و با دقت تمام و مطابق با نیاز خود انتخاب کنند. از نظر ما شناخت نیاز و خواسته‌های کاربران و حرکت طبق این شناخت، بزرگ‌ترین برنامه ‌جذب مخاطبان خواهد بود. جایی که همه چیز طبق خواسته مردم و مطابق میل آنها پیش برود و کاربران ببینند که در ایسرا ‌‌همیشه همه چیز طبق نیاز و درخواست آنها پیش می‌رود، حتما با رضایت کامل عضوی از این فروشگاه خواهند شد، هدف ما نیز همین خواهد بود. تمام برنامه‌های ایسرا  طبق شناخت رفتار و نیاز کاربران خود چیده خواهد شد که البته این کار نیازمند زمان است.

  •  چه مشکلاتی تا به حال سد راه شما بوده است‌؟

یک ایده ‌استارتاپی یعنی ایده‌ای که شما بتوانید روی آن برنامه‌ریزی کنید و با سرعت به نتیجه‌ مطلوب و درآمدی مناسب برسید. یک کار نو انجام دهید اما کاری که قابل تکرار و ادامه باشد‌. ایده‌ای مناسب است که شما بتوانید برای آن هدف مشخص کنید و بدانید نتیجه‌ای که از این ایده مد‌نظرتان هست، چیست و کی شما موفق شده‌اید. باید منبع درآمد شما در هدف نهایی این ایده مشخص باشد. همچنین باید مطمئن باشید که می‌توانید این کار را ادامه دهید و جای پیشرفت و ادامه‌دادن کار را دارید. پس ایده‌ای که شما از ابتدا به آن فکر کرده‌اید اگر هدف نهایی و منبع درآمد آن را نمی‌توانید ببینید، یک ایده‌ شکست‌خورده خواهد بود. فروشگاه‌های اینترنتی و هرنوع کاری که بتواند با کاربران ارتباط برقرار کرده و آنها را با تکنولوژی بیشتر همراه کند، البته در زمینه مثبت می‌تواند ایده ‌مناسبی برای علاقه‌مندان به این کار باشد. اما باز تکرار این مسئله که به دنبال ایده و کاری بروید که در آن تخصص دارید و علاقه‌مند به آن هستید، بسیار مهم خواهد بود. سرعت و زمان عوامل مهمی در راه‌اندازی یک استارتاپ هستند.‌

  •   تیم  ایسرا شامل چند نفر و چه سمت‌ها و تخصص‌هایی می‌شود؟

ایده‌ اولیه ‌ایسرا (eSara) و پردازش آن در ابتدا تنها با ۳نفر انجام شد. با توجه به اینکه به‌غیر از ایسرا ‌‌که فقط در حد یک ایده بود‌ شرکت کارهای مختلف دیگری نیز داشت، سعی کردیم کمی محتاطانه و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر به نحوی که در فعالیت اصلی شرکت خللی ایجاد نکند، گام برداریم.

بعد از تحقیق و بررسی وب‌سایت و برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌، تیمی ۲۵ نفره شامل برنامه‌نویس‌، گرافیست‌، مترجم‌، ویراستار و محتوا‌ساز به جمع ما اضافه شدند که البته امیدواریم در مدت زمان کمی از نیروهای متخصص بیشتری کمک بگیریم.

  •   در حال حاضر در چه مرحله‌ای از استارتاپ خود قرار دارید؟

ایسرا ‌در مرحله ‌اولیه ‌استارتاپ بوده و راه‌اندازی وب‌سایت و شروع به کار انجام شده و وب‌سایت به مرحله درآمدزایی و جذب مشتری رسیده است. اگرچه ممکن است هنوز به سوددهی نرسیده باشیم اما بالا‌رفتن تعداد کاربران و جذب اعتماد مشتری فعلا هدف ما بوده  است.

  •   چه برنامه‌هایی برای آینده ایسرا دارید؟ چه تدبیر یا تدبیر‌هایی را برای ایسرا اندیشیده‌اید؟

هدف نهایی ایسرا‌ البته که به‌دست‌آوردن مشتریان وفادار‌، بالا‌بردن تعداد اعضای وب‌سایت و کسانی است که به ایسرا‌ به عنوان یک مرکز اینترنتی مطمئن و قابل استفاده نگاه کنند . طبعا نتیجه ‌آن هم بالا رفتن فروش و کسب درآمد و سوددهی خواهد بود. اما اینکه برنامه آینده‌ ایسرا چیست، مسئله‌ای نیست که امروز بتوانیم در مورد آن به شکل دقیق با شما صحبت کنیم‌. برنامه‌های ایسرا هرروز تغییر کرده و رشد می‌کند حتی بسیاری از برنامه‌هایی که در مورد آنها بحث و بررسی شده، ممکن است با توجه به نتیجه‌ای که از آن انتظار داریم، از لیست برنامه‌های ما حذف شود‌. به همین دلیل اصلا نمی‌شود برنامه‌ای دقیق از آینده‌ ایسرا ‌ به شما ارائه داد. اما چیزی که می‌توانیم با اطمینان از آن صحبت کنیم، تبدیل ایسرا به یک مرکز اینترنتی قوی با قشر بسیار بالایی از کاربران و خدماتی در شأن کاربران خواهد بود‌.‌ همچنین ایسرا ‌فقط یک مرکز فروش کالا نخواهد بود بلکه خدمات بسیاری در اختیار کاربران قرار خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.