آینده‌ مطبوعات شکست است! +بخش اول

آینده‌ مطبوعات شکست است! +بخش اول
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ بدون دیدگاه سلبریتی طاهره خواجه گیری http://goo.gl/IfgYWa
 محمدرضا محسنی، بنیان‌گذار استارت‌آپ آی‌برتر در گفت‌وگو باشنبه می‌گویدآفلاین‌ها، آنلاین نشوند، می‌افتند. رشد تبلیغات آنلاین، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار کسب‌وکارهای اینترنتی ایران و دلایل موفقیت یا شکستشان و مهم‌ترین عواملی که باعث شده بنیان‌گذار پیک‌برتر به راه‌اندازی آی‌برتر فکر کند و اینکه این استارت‌آپ چه ویژگی‌هایی دارد، از دیگر محورهای گفت‌وگوی ما با او بود.
آینده‌ مطبوعات شکست است! +بخش اول

محمدرضا محسنی، بنیان‌گذار و مدیرعامل کانون آگهی و تبلیغاتی پیک برتر و استارت‌آپ آی‌برتر است، اما باید مجلات اینترنتی بسیاری چون برترین‌ها، چیدانه، نی‌نی‌بان، الو دکتر، همگردی و... را هم به آمار این نوع کسب‌وکارهایش اضافه کنیم. کسب‌وکارهایی از جنس فضای مجازی که به گفته خودش بیش از ۱۵ درصد از درآمدهای این حوزه را نصیبش کرده است. محمدرضا محسنی در گفت‌وگو با شنبه، از هر دری حرف زده؛ از دنیای مطبوعات و نشریات آفلاین و وضعیت فعلی‌شان گرفته تا آینده‌ای که در انتظار این حوزه است و ناگزیری‌شان از حضور در فضای وب برای جلوگیری از شکست و فراموشی. رشد تبلیغات آنلاین، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار کسب‌وکارهای اینترنتی ایران و دلایل موفقیت یا شکستشان و مهم‌ترین عواملی که باعث شده بنیان‌گذار پیک‌برتر به راه‌اندازی آی‌برتر فکر کند و اینکه این استارت‌آپ چه ویژگی‌هایی دارد، از دیگر محورهای گفت‌وگوی ما با او بود.

  •  سال ۸۶ بعد از گذشت ۷ سال از عمر پيک‌برتر وارد حوزه رسانه‌ها و مطبوعات شديد. چه نيازي باعث شد وارد اين حوزه شويد؟

به دليل تهديداتي که آن زمان به ‌وجود آمده بود، يعني در دولت نهم. مثلا معاون وزير اعلام کرده بود که پيک‌هاي تبليغاتي و آگهي‌نامه‌ها مجوز ندارند که شر بزرگي براي ما بود. درواقع با به وجود آمدن اين چالش به سراغ مطبوعات رفتيم تا هم کارمان و ايده‌هايمان را از دست ندهيم و هم حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفري که در آن مقطع زماني با ما همکاري مي‌کردند، دچار مشکل نشوند. از طرفي توانمندي‌هاي خودمان را در اين حوزه ديديم. به‌ويژه در ارائه شکل جديدي از محتوا و توليد محتواي متفاوت. بازخوردهاي خوبي ديديم و مجلات پرطرفداري مانند زندگي ايده‌آل، سيب سبز، منزل، شهرزاد، تخته‌گاز و غيره را منتشر کرديم و البته چندين مجله ديگر را هم شروع کرديم مانند پرديس و آشپزي که آن‌ها را تعطيل کرديم. چون هرکدام در دره مرگي قرار گرفتند و به نقطه يربه‌ير نرسيدند و هرچه آن‌ها را ادامه مي‌داديم ممکن بود ضررهاي بيشتري به ما برسد و اينکه استراتژي دقيقي براي اين توسعه نداشتيم.

  •  سال ۸۹ وارد حوزه آنلاين شديد. چه ضرورتي باعث ايجاد اين تغيير شد؟

هر سال در حوزه مکتوب رشد ۱۰۰ درصدي را تجربه مي‌کرديم، طبيعتا در اتوباني قرار گرفته بوديم که شايد در قسمت‌هايي از مسير خواب‌آلوده هم شده بوديم. تا اينکه به فکر افتاديم سايتي راه‌اندازي کنيم که آگهي‌هاي پيک‌برتر را به‌اصطلاح بريزيم در آن و همين‌طور برترين‌ها را. «کام» را راه انداختيم که در حوزه خودش موفق بود. بعد از اين مرحله بود که فکر کرديم حالا که اين همه نشريه داريم و محتواي دست اول توليد مي‌کنيم، سايتي راه‌اندازي کنيم و اين محتوا را در آن هم قرار دهيم و مجله‌اي اينترنتي ايجاد کنيم. در همين راستا «برترين‌ها. آي‌آر» را راه‌اندازي کرديم و البته يکي از اشتباهات استراتژيک من اين بود که براي دو سايت با دو محتواي متفاوت يک نام انتخاب کردم. بعد از آن با مشورت شرکا و دوستانمان در اين حوزه، احساس کرديم که بايد جدي‌تر وارد اين حوزه شويم.

  •  مهم‌ترين عواملي که چنين نيازي را در شما ايجاد کرد، چه بود؟

دو عامل مهم‌ترين عوامل بودند. نخست اينکه از سال ۲۰۰۸ به بعد با ورود اسمارت‌فون‌ها و گوشي‌هاي هوشمند به بازار، حوزه آي‌تي و گستردگي اين فضا جدي‌تر شد و تکنولوژي در حوزه‌هاي اطلاع‌رساني، خبر و تبليغات نقشي جدي به خود گرفت و به‌عنوان رقيبي جايگزين، حوزه تبليغات مکتوب را تهديد مي‌کرد. دليل ديگر اين بود که در آن سال‌ها دلار گران شد و قيمت ارز چند برابر شد و قيمت مواد اوليه ما مانند کاغذ، مرکب و زينک و... سه‌برابر شد. جالب است که در آن دوران تمامي رقباي ما ديگر ادامه ندادند، ولي ما ادامه داديم و به حوزه‌هاي جايگزين هم فکر کرديم. اين مسائل باعث شد يکي از هدف‌گذاري‌هاي مهم ما توسعه رسانه‌هايمان در حوزه آي‌تي و رسانه‌داري در اين حوزه باشد.

  •  چه چشم‌اندازي را در حوزه آي‌تي در نظر داريد؟

هدف ما اين است که تا سال ۹۷، ۵۰ رسانه موثر با ضريب نفوذ بالا در اين حوزه داشته باشيم.

  •  موفق‌ترين رسانه‌هاي شما در حوزه آي‌تي کدام‌اند؟

برترين‌ها دات کام و برترين‌ها. آي‌آر، رسانه طرفداري در حوزه ورزش، همگردي در حوزه اوقات فراغت و گردشگري، الو دکتر و هاي دکتر، چيدانه در حوزه مبل و دکوراسيون، کودک‌ياري و ني‌ني‌بان، چاشنيک در حوزه غذا، در حوزه حوادث رکنا و در حوزه خبر، خبرخوان. هرکدام از اين‌ها اپ‌هاي مختلفي دارند و هريک شايد چندين اپ و اپليکيشن داشته باشند که با استقبال خيلي خوبي در جامعه مواجه شده‌اند.

  •  به نظر مي‌رسد با آي‌برتر ورودي جدي‌تري به آي‌تي و حوزه تبليغات آنلاين خواهيد داشت؟

بله، در تبليغات هوشمند ورود جدي پيدا کرده‌ايم تا تبليغات را کاستومايزشده به افراد نشان دهيم. مجموعه کليک‌ياب را با شرکايمان راه‌اندازي کرديم که در اين حوزه موفقيت‌هاي زيادي در ايران و جهان کسب خواهيم کرد. اما آي‌برتر را براي کسب‌وکارهاي محلي راه‌اندازي کرديم. آي‌برتر درواقع مکمل و توانمندساز پيک‌برتر است، چون بر اساس مکان و محله است و بزرگ‌ترين مزيت آن اين است که هرکسي نزديک‌ترين کسب‌وکارها و خدمات را در نزديک‌ترين جايي که هست مي‌تواند پيدا کند و از آن بهره ببرد.

  •  به نظر شما آي‌برتر به لحاظ تاثيرگذاري چه برتري نسبت به پيک‌برتر دارد؟

فراگيري آي‌برتر به دليل متعلق بودنش به حوزه آي‌تي، حوزه فعاليتش را تا سطح کشور و ارائه خدمات در شهرهاي مختلف ايران و حتي منطقه و جهان گسترش مي‌دهد. فکر مي‌کنم آي‌برتر تاثيري جدي بر آينده بيزينس‌هاي کوچک ايران خواهد داشت و رشدشان را رقم مي‌زند و از آنجايي که رشد ما از رشد ديگران است، معامله‌اي برد-برد شکل مي‌گيرد.

  •  شيوه درآمدزايي آي‌برتر چگونه است؟

تاکنون از آي‌برتر هيچ‌گونه درآمدي نداشته‌ايم و صرفا به‌عنوان يک توانمندسازي براي پيک‌برتر از آن استفاده مي‌کنيم. ولي تا حدود يک سال ديگر که به‌طور کامل شروع به کار کند، درآمدزايي آن هم شروع مي‌شود.

  •  کسب‌وکارهاي مشابهي مانند جاب اينجا و ديوار در اين حوزه حضور دارند. چه استراتژي‌هاي رقابتي با آن‌ها داريد؟

کسب‌وکارهايي مانند ديوار متفاوت از ما هستند. ديوار جايي است که وقتي قرار است چيزي را بفروشيد به آن مراجعه مي‌کنيد و بيشتر کسب‌وکاري B2C هستند، يعني ارتباط مشتري با مشتري. اما ما بيشتر B2B هستيم؛ يعني کسب‌وکارهاي محلي که افراد مي‌توانند در اسرع وقت نيازهاي خود را با آن‌ها در محله خود برطرف کنند و البته در حالت رقابتي خوب که به نفع مشتري و مصرف‌کننده است. يعني ما از مشتريان و بيزينس‌هايي که در جاي بهتر و يا دفعات بيشتري نمايش داده مي‌شوند، پول مي‌گيريم.

  •  حوزه آنلايني که بيش از ۵ سال است وارد آن شده‌ايد، چه ريسک و تهديدهايي نسبت به حوزه سنتي دارد؟

من ياد گرفته‌ام هر مسئله‌اي را تهديد نبينم بلکه به مشکلات به‌عنوان فرصت نگاه کنم. کما اينکه افرادي که در حوزه سنتي بودند، حوزه آنلاين را به‌عنوان تهديد ديدند و با عدم روي‌آوري به آن بازار را باختند. از طرفي بعضي از شبکه‌ها هم که ما نمي‌توانيم در آن‌ها صاحب رسانه باشيم و از عملکرد آن مطمئن نيستيم، در بازار خلل ايجاد مي‌کنند. مثلا تلگرام محتوايي را به خورد مردم مي‌دهد که در مقابل توليد محتواي حرفه‌اي ما قرار مي‌گيرد و خطري جدي براي کسب‌وکار ما محسوب مي‌شود و البته پيامدهاي اجتماعي هم براي جامعه دارد.

  •  يعني تلگرام را خطري براي کسب‌وکارتان مي‌دانيد؟

 بله.

  •  چرا؟

چون در اين شبکه هر تبليغي با هر محتوايي قرار داده مي‌شود و نظارت دقيقي هم بر آن اعمال نمي‌شود. اين مسائل اعتماد مخاطب به اين فضا را از بين مي‌برد.

  •  تعداد کارمندانتان چقدر است؟

در حال حاضر بيش از ۲ هزار نفر کارمند داريم و اگر طرحمان در کل ايران و کل منطقه اجرا شود، اين تعداد به ۲ ميليون نفر مي‌رسد.

  •  تا چند سال ديگر کل فضاي ايران را پوشش مي‌دهيد؟

تا سال ۹۸.

  •  تعداد کاربرانتان چقدر است؟

الان ديگر چندميليوني شده است.

  •  در حال حاضر چه تعداد کسب‌وکار ثبت‌شده در آي‌برتر حضور دارند؟

بيش از ۵۰۰ هزار کسب‌وکار ثبت‌شده از سراسر کشور داريم.

  •  آمار ثبت‌شده پيک‌برتر در طول سال به چه تعداد مي‌رسد؟

در طول سال به حدود ۱۰ هزار شغل مي‌رسد و اين نشان مي‌دهد که فضاي آنلاين چه تفاوت‌هاي بزرگي با حوزه سنتي دارد و امکانات بسيار بيشتري را در مدت زمان بسيار کمتري در اختيار قرار مي‌دهد.

  •  تيراژ پيک‌برتر در حال حاضر چقدر است؟

الان تنها در تهران ۶۸ منطقه ۱۰ هزارتايي داريم، يعني ۶۸۰ هزارتا در تهران. در کرج هم نزديک به ۳۰۰ هزار تيراژ داريم و در شهرهاي ديگر چون مشهد و شيراز هم ارقامي در همين حدود داريم.

  •  فکر مي‌کنيد چقدر زمان لازم است تا آي‌برتر بتواند همه کشور را پوشش دهد؟

فکر مي‌کنم تا يک سال ديگر آي‌برتر قابليت‌هاي خود را نشان ‌دهد.

  •  تاکيد زيادي بر آي‌برتر داريد و حوزه آنلاين را داراي ظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي کار مي‌دانيد. ممکن است زماني برسد که آي‌برتر جايگاه پيک‌برتر را کاملا تصرف کند و شما حوزه سنتي و چاپ را کاملا کنار بگذاريد؟

ممکن است. دور از ذهن نيست و ازجمله برنامه‌هاي ما به شمار مي‌رود. هرچند فعلا تصوير کاملا روشن و واضحي از آن ندارم اما اين امکان صفر و دور از ذهن نيست.

  •  فکر مي‌کنيد همين الان کفه ترازو به سمت تبليغات در کدام حوزه مي‌چربد؟

در حال حاضر به لحاظ آمار و ارقام مالي اصلا قابل‌مقايسه نيستند، چون هزينه‌هايي که در فضاي آنلاين براي تبليغات مي‌شود بسيار ناچيز است و شايد کل فضاي آنلاين به اندازه يکي از روزنامه‌هاي معروف از تبليغات درآمد نداشته باشد يا اصلا قابل‌مقايسه با درآمد يک شبانه‌روز صداوسيما نيست. فضاي آنلاين در ايران هنوز به‌نوعي محروم است و هنوز کار چنداني برايش انجام نشده است. ما هم اگر ورود کرده‌ايم به اين دليل بوده که بوي تغيير را مي‌شنويم و آينده را در نظر مي‌گيريم. چون اگر ما نياييم، شرکت‌هاي ديگري اين فضا را از آن خود مي‌کنند. از طرفي همان‌طور که گفتم تبليغات در فضاي آنلاين روبه‌رشد است اما هنوز در ابتداي کار قرار دارد.

  •  آماري از سرمايه‌گذاري بيزينس‌ها روي تبليغات در فضاي آنلاين ايران وجود دارد؟

برآورد من اين است که کل هزينه‌اي که سال گذشته بيزينس‌هاي مختلف براي تبليغات در فضاي آنلاين ايران کرده‌اند، به ۱۰۰ ميليارد تومان هم مي‌رسد. در حالي که همين مبلغ را تنها يک روزنامه يا يک شبکه در صداوسيما به‌راحتي به دست مي‌آورد. يعني هنوز نگرش‌ها سنتي است.

  •  اگر بخواهيم درصد رشدي براي حوزه آنلاين و تبليغات در اين فضا در نظر بگيريم، چه ميزان رشد سالانه براي اين حوزه قابل‌تصور است؟

فکر مي‌کنم که رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدي دارد و اگر سال گذشته ۱۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده، امسال رقم ۱۵۰ ميليارد تومان را تجربه مي‌کند. بنابراين رشدي با اين سرعت آينده روشني را نشان مي‌دهد و اين رشد سود خيلي زيادي دارد و من نيز با برآوردهايي اين‌چنيني به اين حوزه آمده‌ام. هرچند هزينه‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه لازم است، پيچيدگي‌ها و سختي‌هاي خاص خودش را دارد و جديد بودنش هم مزيد بر علت است. فکر مي‌کنم حتي اگر کسي سرمايه حضور در اين فضا را داشته باشد اما عاشق کارش نباشد، دوام نياورد. من ديگر از شکست يا تهديد و ريسک نمي‌ترسم و مي‌توانم بگويم آبديده شده‌ام.

  •  سختي‌هاي اين حوزه بيشتر چه مواردي را دربرمي‌گيرد؟ چون اشاره کرديد که حتي سرمايه اوليه بالا را هم اگر حل کنيم باز موانع و سختي‌هايي وجود دارد؟

در حوزه آفلاين مي‌توان رسانه‌اي ايجاد کرد و در کوتاه‌مدت آن را معرفي کرد و شناساند و به دست مشتري رساند و فروخت. اما در حوزه آنلاين به دو سال زمان نياز داريد تا رسانه به‌اصطلاح جان بگيرد، رشد کند، برند شود و مشتريان آن را بشناسند. مسئله مهم‌تر اينکه شما حداقل تا ۲ سال بايد به‌صورت پيوسته سرمايه‌گذاري کنيد و هيچ درآمدي نداشته باشيد تا بعد از ۲ سال نتيجه کار را ببينيد.

  •  سرمايه‌گذاري روي برندسازي يک رسانه آنلاين از چه طريقي صورت مي‌گيرد؟

به نظر من توليد محتوا مهم‌ترين مسئله برندسازي در حوزه آنلاين است، چون وجه تمايز هر رسانه‌اي در اين فضا با ديگران بيشتر به محتوايي مربوط است که به کاربرانش ارائه مي‌کند. همچنين پروموشن‌ها، اجاره فضا و پهناي باند مهم‌ترين بخش سرمايه‌گذاري را به خود اختصاص مي‌دهند که کيفيت هرکدام از مواردي که نام برديم درنهايت به ايجاد يک برند محبوب يا نامحبوب مي‌انجامد.

  •  شما رسانه‌هاي زيادي در حوزه آي‌تي داريد. سهم درآمدي‌تان از اين بازار چقدر است؟

از کل حوزه آي‌تي در حال حاضر حدود ۱۵ درصد سهم داريم. البته منظورم فروش و درآمد است و نه سود خالص.

  •   يعني اگر سال گذشته درآمد از راه تبليغات در فضاي آنلاين ايران ۱۰۰ ميليارد تومان بوده، سهم شما ۱۵ ميليارد تومان بوده است؟

بله.

  •  در پي افزايش اين سهم هستيد؟

برآوردمان اين است که سهم ما از بازار نهايتا تا ۵ سال آينده به بيش از ۵۰ درصد در سال برسد.

  •  شما در فضاي سنتي حضور داشتيد و به‌نوعي تغيير مسير داده‌ايد به حوزه آي‌تي و تبليغات آنلاين. در حال حاضر رسانه‌هاي مکتوب و چاپ، که به نوعي بحث‌هاي مربوط به تبليغات را هم معمولا بخشي از هويت آن‌ها مي‌دانند مانند همشهري و جام‌جم، به حوزه آنلاين يا ورود نکرده‌اند يا ورود موفقي نداشته‌اند و ورودشان به‌اصطلاح سروصدايي ايجاد نکرده است و نتوانسته‌اند همان سهمي را که در حوزه مکتوب از تبليغات دارند، در حوزه آنلاين تکرار کنند. دليل اين امر چه بوده؟ اگر اين رسانه‌ها به حوزه آنلاين بيايند چقدر مجبور خواهند شد؟ خبر و رسانه مکتوب درنهايت راهي جز ورود به آنلاين شدن ندارد و ممکن است به پايان دوران زندگي‌شان رسيده باشند؟

به طور کلي دو حالت بيشتر وجود ندارد. رسانه‌هاي مکتوب يا به اختيار خود وارد حوزه آنلاين مي‌شوند و دو حوزه سنتي و جديد را با هم ترکيب مي‌کنند و از ظرفيت‌هاي سنتي خود در حوزه آنلاين استفاده مي‌کنند، که خيلي هم اين امر دور از ذهن نيست، اما حالت ديگري هم وجود دارد و آن اينکه روزي فرا مي‌رسد که ديگر بحث اختيار مطرح نيست و مجبور مي‌شوند به حوزه آنلاين ورود کنند. چون از اين حوزه استقبال شده و از سرعت عمل و تنوع و کيفيت بالا و حتي شايد برتري هم برخوردار است.

 

اگر می خواهید از زندگی محمدرضا محسنی که از تراکت فروشی در میدان انقلاب کار را شروع کرد، بیشتر بدانید بر روی لینک کلیک کنید.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎