آموزش کارکنان همیشه هم هزینه‌بر نیست

0

محمد جمال کارشناس فناوری اطلاعات در ابوظبی است. او توصیه می‌کند به جای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، در آموزش و توسعه کارمندان خود سرمایه‌گذاری کنید.

می‌توانید ساعات بی‌شمار و مبالغ هنگفتی را صرف یافتن فرد مناسب و آشنا با سیستم و نرم‌افزارهای شرکت خود کنید. این در حالی است که یافتن چنین شخصی از میان کارمندان شرکت خودتان امری معقولانه‌تر به نظر می‌رسد. روشی که به کاهش هزینه‌های مالی و صرفه‌جویی در وقت منجر می‌شود. با این کار شما از شخصی بهره گرفته‌اید که برای شروع کار، احتیاجی به آموزش‌های اولیه ندارد. به جای تلاش برای یافتن افراد باتجربه، در جذب استعدادها سرمایه‌گذاری کنید. بدان معنا که هدف خود را معطوف به جذب افرادی کنید که پتانسیل لازم برای یادگیری مفاهیم مختلف را دارند. افرادی که شاید در زمانی به‌خصوص، آماده برای برطرف کردن نیازهای شرکت شما نباشند، اما با اندکی آموزش به سطح قابل قبولی ارتقا می‌یابند. با این روش پس از مدتی مجموعه کارمندان شما تبدیل به مجموعه‌ای خبره و پرورش‌یافته در محیط شرکت خودتان می‌شوند. افرادی که بهترین متخصصان برای امور شرکت شما خواهند بود. به خاطر داشته باشید که بهترین افراد کسانی هستند که توانایی لازم برای وفق دادن خود، یادگیری و رشد کردن همگام با شرکت شما را داشته باشند. این افراد بااستعداد اما کم‌تجربه را می‌توانید در وهله نخست با پیشنهاد دستمزد کمتر مشغول به کار کنید و به‌مرور زمان و با پیشرفتشان در کار، دستمزد آنها را به صورت پاداش افزایش دهید. پرواضح است که نیروی کار تازه‌وارد محتاج به آموزش است. با روش‌های زیر هزینه این‌گونه آموزش‌ها به حداقل می‌رسد.

 آموزش از طریق فروشندگان

اغلب شرکت‌ها و افرادی که به فروش و سرویس‌دهی محصولات شما می‌پردازند آموزش‌هایی را به صورت رایگان در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند. این موارد می‌تواند شامل فایل‌های ویدئویی، فایل‌های پی‌دی‌اف و یا اسناد ورد باشد. برخی از شرکت‌های فروشنده، خدمات پس از فروش ویژه‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و گاهی این امکان را برای آنها فراهم می‌کنند تا با تماس با دپارتمان آموزشی، سوالات خود را در زمینه‌هایی که در بسته آموزشی وجود ندارد مطرح کنند. این روش آموزشی هیچ هزینه‌ای را در بر نخواهد داشت.

 مربی‌های آموزشی

می‌توانید یک یا چند تن از افراد خبره خود را به‌عنوان مربی آموزشی برگزینید. با گنجاندن این وظیفه یعنی تعلیم نیروهای تازه‌وارد در برنامه شغلی این مربیان، می‌توانید نیروی تازه خود را درست در موارد ضروری و نه بیشتر تعلیم دهید. البته راندمان کار این مربیان به دلیل عدم تمرکز آنها بر وظیفه اصلی‌شان در طول مدت کلاس‌های آموزشی کاهش می‌یابد. اما این کار کاهش چشمگیر هزینه‌های جانبی را به دنبال دارد. همچنین کارمندان تازه‌وارد در زمان مسلط شدن به موضوعات کاری می‌توانند این کاهش بازده را جبران کنند.

 سرویس‌های آموزش آنلاین

وب‌سایت‌هایی مانند Lynda، CBT Nuggets، Trainsimple، Learnable، Codeacademy و Team Treehouse آموزش‌های بسیاری را در زمینه‌هایی از قبیل نرم‌افزارهای رایانه‌ای، کدنویسی، برنامه‌های تحت شبکه و حتی فعالیت‌های جانبی مانند عکاسی و مانند این‌ها دربردارند. معمولا برای استفاده از امکانات چنین سایت‌هایی شما ملزم به پرداخت حق‌عضویت و یا خرید بسته‌های آموزشی برای دوره‌های مختلف هستید. اما زمانی که شرکت شما دائما در حال پذیرش نیروی تازه است، استفاده از این دسته آموزش‌ها، بسیار اقتصادی به نظر می‌رسد. برای مثال با خرید یکی از بسته‌های آموزشی قادر خواهید بود هر زمان که اقدام به جذب نیروی تازه کردید از این طریق به آموزش وی بپردازید. این در حالی است که برای فراهم آوردن چنین شرایطی از طریق یک مربی، بایستی هزینه زیادی را برای هریک از دوره‌های آموزشی متقبل شوید. در دنیای امروز و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی شما دیگر قادر نیستید تنها با تکیه بر دانش و توانایی خود از پس فناوری‌های تازه برآیید. این بدان معنا نیست که شما باید مبالغ هنگفتی را برای آموزش هزینه کنید. این جمله با توجه به توضیحات بالا بدین معناست که زمانی که جذب نیروی خبره هزینه بسیار زیادی را برای شما به همراه دارد، استخدام نیروی کم‌تجربه اما بااستعداد برای شما بهترین انتخاب است. پس با دستان خود و توسط شرکتتان متخصصان قدرتمندی تربیت کنید؛ افرادی که از فرهنگ و راه و روش شرکت شما مطلع‌اند و برای آینده شرکت شما بهترین گزینه هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.