آماده‌باش گوگل به کارکنانش برای رقابت اجتماعی

0

ساندرای پیچای، مدیر‌عامل شرکت گوگل‌  معتقد است كه اگر گوگل بخواهد با دیگر سایت‌های بزرگ اطلاعاتی رقابت کند، باید به صورت جمعی فعالیت كند.

به این منظور وی یادداشتی روی وب‌سایت شرکت قرار داده‌ و به کارکنان تاکید کرده که از این پس ۲۵‌درصد از پاداش سالانه‌شان به موفقیت یا شکست استراتژی‌های سالانه گوگل گره خورده است.

مدیر‌عامل این غول اطلاعاتی می‌گوید: «این یک تلاش مشترک است‌ بنابراین مهم است که همه ما به یاری یکدیگر کار کنیم. ما از کارمندان می‌خواهیم که نه‌تنها در تلاش جمعی برای رقابت با دیگر کمپانی‌ها شرکت کنند، بلکه بایستی خود را با کار درگیر کنند، از محصولات گوگل استفاده کنند و بازخورد را ارائه دهند‌.» پیچ از کارمندان می‌خواهد که خانواده و دوستانشان را نیز به استفاده از محصولات گوگل ترغیب کنند؛‌ «هنگامی که محصولی از گوگل به بازار می‌آید آن را امتحان کنند و به خانواده و دوستانشان نیز پیشنهاد بدهند.»

روابط عمومی کمپانی گوگل می‌گوید: «ما تصمیم داریم که نظرات کارکنان را در مسائل داخلی دخالت دهیم.» زمانی‌که در پاییز گذشته، گوگل حقوق کارکنانش را ۱۰ درصد افزایش داد و ۱۰۰۰ دلار کوپن خرید و در اختیار آنها قرار داد، در واقع مراسم اختتامیه‌ای برای اینگونه از پاداش‌ها را برگزار کرده بود. از آن تاریخ  به بعد، پاداش به کارکنان در ازای رشد و پیشرفت گوگل خواهد بود؛ رشدی که همه شرکت را در‌بر‌گیرد.

در سال جدید در‌آمد کسب‌شده شرکت با توجه به نحوه عملکردش ‌در زمینه‌های اجتماعی، افزایشی در حدود ۰.۷۵ تا ۱.۲۵ را خواهد داشت. این بدان معناست که اگر گوگل نتواند به نحو مطلوبی عمل کند، پاداش کارکنانش تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. یکی از کارکنان گوگل  به ما گفت: «این برخورد مدیریت با کارکنان و سهیم‌دانستن آنان در خسارت‌های شرکت منصفانه نیست. در واقع این تغییر ناگهانی گوگل و خواستار رقابت اجتماعی‌شدن آن بسیار خطرناک است. این رویه قبلا توسط شرکت‌های دیگری امتحان شده و اکثرا به شکست انجامیده است.»

در اوایل همین ماه گوگل از آخرین تلاش‌هایش برای حضور جمعی  رو‌نمایی کرد‌. این برنامه +۱ نامگذاری شده است که یک دکمه در کنار لینک آبی‌رنگ، در صفحه جست‌وجوی گوگل قرار گرفته است. ‌طبق ادبیات بازاریابی، گوگل می‌خواهد به کاربرانش بگوید: این همان چیزی است که شما باید بررسی کنید.

زمانی که شما‌‌ روی این دکمه کلیک می‌کنید، گوگل از طریق حساب کاربری‌تان به خانواده‌، دوستان و همه و همه می‌گوید که شما این لینک را پیشنهاد کرده‌اید. در حال حاضر دکمه +۱ فقط در قسمت جست‌وجوی گوگل تعبیه شده است. اما گوگل می‌گوید این دکمه به زودی در جاهای دیگری از سایت‌های مرتبط نیز قرار خواهد گرفت.

احتمال داده شده است که این دکمه به‌زودی در کنار مقالات، فیلم‌ها، تبلیغات و حتی صفحات محصول آمازون تعبیه شود.(‌درست مانند دکمه «Like» در فیس‌بوک و یا «re-tweet» در توییتر.)

به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد تا تمامی توصیه‌های کارشناسان را در مورد بهبود نتایج جست‌وجوی گوگل‌ به گونه‌ای به جریان محتوایی Google.com تعمیم دهد؛ چیزی مانند چهره‌ای که امروزه  زنجیره توییتر و فیس‌بوک دارند.

اخیرا اقبال مردم به فیس‌بوک برای جست‌وجوی مطلب و همین‌طور خرید آنلاین به طور چشمگیری افزایش یافته است در حالی‌که قبلا این جست‌وجوها ‌‌از طریق گوگل انجام می‌شده است. در حقیقت اضافه‌شدن دکمه +۱ تلاشی از سوی  گوگل برای تکیه‌کردن بر جایگاه اسبق خود است.

و به همین دلیل است که گوگل به طرز وحشتناکی بر«همه» کارکنان تاکید می‌کند و تمام  کارکنانش را به این رقابت اجتماعی تشویق کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.