آقا‌اجازه؛پلتفرمی برای آموزشگاه‌ها و اساتید

0

بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان برای پیدا‌کردن کلاس فوق‌برنامه یا تقویتی که مد‌نظر دارند، مجبورند به آموزشگاه‌ها و موسسات مختلف سر بزنند و اساتید و قیمت‌های کلاس‌های مختلف را مقایسه کنند تا بتوانند بهترین انتخاب را برای خود داشته باشند. استارتاپ آقا‌اجازه با اسم نوستالژيک خود به نشانی aghaejazeh.org  این دغدغه را شناسایی کرده ‌تا کار را از یک طرف برای دانش‌پذیران در جهت پیدا‌کردن کلاس مناسب خود راحت کند و از طرف دیگر محیطی را فراهم آورد تا آموزشگاه‌ها و اساتید بتوانند کلاس‌های خود را معرفی کنند. سعید قاسمی و بابک مهرنگ بنیانگذاران این استارتاپ هستند. هر دو متولد ۶۱ هستند. سعید در شهر همدان به دنیا آمده ‌و لیسانس ریاضی کاربردی از دانشگاه دماوند دارد و برنامه‌نویسی را به صورت خودآموز یاد گرفته است. بابک نیز در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است. هر دو تا پیش از راه‌اندازی این استارتاپ در استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگی مشغول به کار بوده‌اند. سعید می‌گوید: «‌من و بابک تا پیش از این در استارتاپ‌های مختلفی مشغول به کار بودیم. من قبل از این مدیر تیم فنی استارتاپ‌هایی مانند بیمه بازار، جاباما و الی‌گشت بودم و در چند سال گذشته به صورت حرفه‌ای در استارتاپ‌های مختلف فعالیت داشتم. از آنجایی که در شرکت‌های بزرگ کار کرده بودیم، از نواقصی كه در کارها وجود دارد، آگاه بودیم. از طرفی چون از نظر فنی قوی بودیم و می‌توانستیم صفر تا صد راه‌اندازی استارتاپ را مدیریت کنیم، به این فکر افتادیم که استارتاپی برای خودمان راه بیندازیم. البته یکی دیگر از این دلایل این بود که در شرکت‌های قبلی فضایی برای رشد تیم فنی وجود نداشت و با وجود اینکه اکثر فرآیند راه‌اندازی استارتاپ از کانال تیم فنی می‌گذشت، سهامی به آنها تعلق نمی‌گرفت.» خواهر سعید یکی از مدیران قلم‌چی بود و او از این طریق با محیط آموزشی آشنایی پیدا کرده بود و از طرفی هم در سال‌های اخیر همراه با بابک در حوزه هتل کار کرده بودند و نیازی که در آن صنعت وجود داشت، بسیار مشابه نیازی بود که در محیط‌های آموزشی احساس می‌شد و آن هم این بود که هم هتل‌ها و هم کلاس‌های درس در آموزشگاه‌ها نیاز داشتند که از متقاضی پر شوند. بر همین اساس تصمیم می‌گیرند استارتاپی را راه بیندازند تا بتوانند کلاس‌های آموزشگاه‌ها و اساتید را پر کنند.

  •   خدمات آقا‌اجازه

آقا‌اجازه به نوعی یک بیزینس در حوزه بازاریابی اینترنتی است که کمک می‌کند اساتید، آموزشگاه‌ها و موسسات آموزشی کلاس‌های درس خود را پر کنند. «‌ما علاوه بر این تصمیم گرفتیم ارزش افزوده‌ای را نیز به سیستم اضافه کنیم و سیستم LMS را نیز در اختیار آموزشگاه‌ها و اساتید قرار دادیم تا این امکان برایشان فراهم شود تا کلاس مجازی نیز برگزار کنند.» به طور کلی خدمات در آقا‌اجازه به چند دسته تقسیم می‌شود؛ در وهله اول آموزشگاه‌ها و اساتید می‌توانند کلاس مورد نظر خود را در وب‌سایت ثبت، معرفی و مدیریت کنند. سیستم ثبت‌نام آنلاین خدمت دیگری است که از طریق آقا‌اجازه در اختیار آموزشگاه‌ها و اساتید قرار می‌گیرد. به این ترتیب که کاربران می‌توانند از طریق پرداخت آنلاین کلاس مورد نظر خود را انتخاب کنند. از طرف دیگر گارانتی برگشت وجه برای دانش‌پذیران وجود دارد که در صورت برگزار‌نشدن کلاس پول به دانش‌پذیر برگردانده می‌شود. «‌ما در آقا‌اجازه سیستم تبلیغات نیز در اختیار برگزار‌کنندگان کلاس ‌می‌گذاریم تا بتوانند کلاس‌هایی را که ثبت می‌کنند، در سایت‌های پر‌بازدید و گوگل تبلیغ کنند و ما به صورت تخصصی ‌روی تبلیغات کلاس‌ها کار می‌کنیم تا بازدید از کلاس ثبت‌شده بالا رود و افراد بیشتری ثبت‌نام کنند. همچنین در حال مذاکره برای دریافت لایسنس از دانشگاه تهران هستیم تا به دانش‌پذیران پس از شرکت در دوره‌ها مدرک داده شود. به علاوه این سیستم امتیاز‌بندی و رتبه‌بندی آموزشگاه‌ها و اساتید را براساس نظر دانش‌پذیران در آقا‌اجازه راه‌انداخته‌ایم‌ تا با سیستم رتبه‌بندی برای کلاس‌های مختلف انتخاب آموزشگاه‌ها و اساتید براساس رتبه‌ای که دارند، برای دانش‌پذیران راحت‌تر شود.» هر دانش‌پذیر در آقا‌اجازه پنل اختصاصی دارد و کلاس‌هایی که می‌گذارند در پنل اختصاصی او ثبت می‌شود‌ و در آینده این امکان وجود خواهد داشت که زمانی که دانش‌پذیر قصد داشته باشد در جایی مشغول به کار شود، لیست کلاس‌هایی را که گذرانده است، به عنوان بخشی از رزومه به کارفرما ارائه داده شود. دانش‌پذیران در زمان ورود به سیستم اطلاعات خود اعم از مقطع تحصیلی، کلاس‌هایی که نیاز دارند، منطقه و شهری که در آن سکونت دارند را ثبت می‌کنند و کلاس‌های مرتبط به مقطع تحصیلی آنها برایشان نمایش داده می‌شود‌ و آنها می‌توانند قیمت‌ها و رتبه‌بندی کلاس‌ها و آموزشگاه‌های مختلف را مشاهده کنند و انتخاب بهتری داشته باشند. در حال حاضر تمام مقاطع تحصیلی از دبستان تا کنکور و دانشگاه و کلاس مرتبط به بیزینس و کسب‌وکار در آقا اجازه در قالب ۲۰۰۰ موضوع آموزشی پوشش داده شده است. تا‌کنون ۲۵۰ آموزشگاه از امکانات آقا‌اجازه استفاده کرده‌اند و حدود ۱۱۰۰ استاد نیز با آنها همکاری داشته‌ و حدود ۲۰۰۰ کلاس نیز در آقا‌اجازه ثبت شده که از این تعداد حدود ۶۰۰ کلاس برگزار شده است‌ و تقریبا شهر‌های بزرگ ایران توسط آقا‌اجازه پوشش داده شده‌اند.

  •   شیوه درآمدزایی در آقا‌اجازه

ثبت کلاس در آقا‌اجازه رایگان است و شیوه درآمد‌زایی آنها از دریافت کارمزدی است که پس از ثبت کلاس صورت می‌گیرد. «‌ما بعد از اینکه کلاس حضوری برگزار می‌شود، حدود ۱۰ درصد از برگزار‌کنندگان کلاس دریافت می‌کنیم. این در حالی است که متاسفانه کارمزد عرف در این حوزه چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است که ما تقریبا حدود یک‌سوم این درصد را دریافت می‌کنیم‌ و برای برگزاری کلاس‌های آنلاین به دلیل اینکه زیر‌ساخت در اختیار می‌گذاریم، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد کارمزد دریافت می‌کنیم.»

سعید می‌گوید الان در مرحله‌اي هستند که نقطه سر‌به‌سر را رد کرده‌اند و در حال مذاکره برای جذب سرمایه هستند. آنها در این بازار رقبایی همچون فرادرس، فرانش و غیره دارند که البته در حوزه فروش ویدئوی آموزشی فعالیت می‌کنند و سعید می‌گوید مزیت اصلی آنها نسبت به رقبا این است که سیستم آقا‌اجازه تعاملی است و اساتید و دانش‌پذیران با هم تعامل موثری دارند.

  •   حجم بازار 

حجم بازار آموزش آنلاین در دنیا سالانه ۱۵۴میلیارد دلار است و سهم آسیا از این رقم ۱۱ میلیارد دلار که سهم ایران بسیار کم است و زیر ۵۰۰ میلیون دلار است.

سعید می‌گوید آنها تلاش می‌کنند تا سهم ایران را از این آمار افزایش دهند و قصد دارند سیستم آموزشی ایران را از برگزاری کلاس‌های حضوری به برگزاری کلاس‌های مجازی آنلاین سوق دهند و افراد را به استفاده از این سیستم‌های نوین آموزشی تشویق کنند‌ تا هم هزینه‌های آموزشی کاهش یابد و هم تعامل بین اساتید و دانش‌آموزان بیشتر شود. از طرفی به طور کلی حجم بازار آموزش در ایران ۵۴ هزار میلیارد تومان است که ۳۴هزار میلیارد تومان از این بازار به آموزش و پرورش اختصاص دارد. از این رو حدود ۲۰هزار میلیارد تومان به حوزه آموزش آزاد مانند کلاس‌های تقویتی، فوق‌العاده و کسب‌وکار اختصاص پیدا می‌کند.

سعید می‌گوید این اعداد به نسبت صنایع دیگر اعداد بزرگی هستند و از آنجایی که آمار حوزه آموزش آنلاین در ایران شفاف نیست، نمی‌توانند برآورد دقیقی داشته باشند که قصد دارند چند درصد بازار را از آن خود کنند ولی اعداد نشان می‌دهند با بازار پر‌کششی روبه‌رو هستند و جا برای کار وجود دارد. همچنین او می‌گوید بازی در این صنعت کار سختی است چون آموزش آنلاین در ایران جا‌نیفتاده ‌و باید در ابتدا برای آن بازار‌سازی صورت می‌گرفت و بیشترین چالش‌شان در طراحی بیزینس‌پلن بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.