آفر، دستیاری برای خرید آسان تر

0

خرید و تخفیف دو جزء جدانشدنی از هم به حساب می‌آیند و از نظر بسیاری از افراد خریدی لذت‌بخش است که حتما با تخفیف همراه باشد. با همه‌گیرشدن استفاده از اینترنت و جا افتادن فرهنگ خرید اینترنتی، بازار خرید با تخفیف اینترنتی هم داغ شده است، ولی به طور کلی وقتی فردی می‌خواهد خریدی را انجام دهد اینکه چه فروشگاهی کالا یا خدمت مورد نظر را با کیفیت و با تخفیف بهتر پیشنهاد می‌دهد، برای او همواره یک چالش به حساب می‌آید که این موضوع را می‌توان به خریدهای اینترنتی هم تعمیم داد. در این بین وجود سایت یا اپلیکیشنی که از آن طریق بتوان تمام تخفیف‌های کالا در فروشگاه‌های مختلف را یک جا دید و بعد انتخاب کرد که کجا بهتر است خرید صورت گیرد، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. کاری که محمد بنایی ۲۶ ساله به همراه هم‌تیمی‌هایش پیمان اکبرنیای طهرانی و سید‌محسن خاموشی در اپلیکیشن استارتاپی به نشانی cafebazaar.ir/app/ir.raha.offer/?l=fa انجام داده‌اند. محمد متولد بروجرد است و لیسانس خود را در رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی اصفهان گرفته است و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه علوم اقتصادی دارد. او همیشه به حوزه IT علاقه‌مند بوده ‌و ایده آفر نیز زمانی در ذهنش شکل می‌گیرد که ‌هنگام خرید هر کالایی با نوعی سردگمی روبه‌رو بوده و این چالش برای افراد دیگر نیز وجود داشته است و همین جرقه‌ای می‌شود تا سیستمی را راه‌اندازی کند تا فرآیند خرید را برای افراد لذت‌بخش کند. «‌هدف نهایی کار ما این است که فرآیند خرید را برای کاربر لذت‌بخش کنیم. روندی که کاربر در هنگام خرید طی می‌کند از یک احساس نیاز شروع می‌شود. بعد از آن جست‌وجو می‌کند و برای اینکه کالای مورد نظر خود را انتخاب کند، بررسی می‌کند که بهترین قیمت و یا بهترین شرایط ارسال را کجا ارائه می‌دهد. در حال حاضر اپلیکیشن آفر تمام کاهش قیمت‌هایی که در فضای اینترنت رخ می‌دهد را نمایش می‌دهد ولی قصد داریم به‌تدریج تمام روند خرید را یعنی از لحظه احساس نیاز تا زمانی که کالا به دست کاربر برسد، قصد داریم در آفر پوشش دهیم.»

 مهم‌ترین مانع برای ما بحث فنی آفر بود چون ما قصد داشتیم کیفیت محصولی که ارائه می‌دهیم ۱۰۰ درصد باشد آزمون و خطاهایی که داشتیم و روش‌های مختلفی که امتحان می‌کردیم از ما زمان گرفت و کار را سخت کرده بود

 موتور جست‌وجوگر‌یاب

اپلیکیشن آفر با تکنولوژی موتور جست‌وجوگر‌یاب کار می‌کند که یک موتور جست‌وجوگر بومی است و برنامه آن توسط محمد و هم‌تیمی‌هایش نوشته شده است. این موتور این قابلیت را دارد که هر محصولی را که در اینترنت برای آن قیمتی ثبت شده باشد، به قول معروف کرال کند، دسته‌بندی و سورت کند. تنها چیزی که این موتور نیاز دارد قیمتی است که ثبت شده است. همین کافی است که بگردد و تمام اطلاعات مرتبط با آن محصول یا خدمت را پیدا کند «‌موتور‌یاب یک کرالر است که روزانه سه بار صفحات وب فروشگاه‌های آنلاین را می‌گردد و دیتای آن را به صورت اتوماتیک ایندکس می‌کند. ‌نقطه قوت موتور‌یاب در لاجیک جست‌وجوی آن است. به عبارت دیگر، لاجیک جست‌وجویی که در حال حاضر بین رقبای ما مرسوم است، لاجیک جست‌وجو مبتنی بر کیبورد است در صورتی که ما جست‌وجو را براساس کیبورد در یک دیتا‌بیس ثابت انجام نمی‌دهیم و لاجیک جست‌وجوی ما لاجیکی است که گوگل از آن در جست‌وجوها استفاده می‌کند. ما براساس موتور جستجوگر‌یاب سایت ارزون‌یاب را راه‌اندازی کردیم که ارزان‌ترین را بین کالاها پیدا می‌کند و گزارش می‌دهد و محصول بعدی ما آفر است و محصولات دیگری را نیز قصد داریم با بک‌اند‌موتور جست‌وجوگر‌یاب تولید کنیم.»

  اپلیکیشن آفر چه‌کار می‌کند

آفر یک اپلیکیشن است که در ورژنی که تقریبا یکی دو هفته است وارد کافه بازار شده، روزانه چندین بار فروشگاه‌های آنلاین فارسی کرال می‌شود و تمام کاهش قیمت‌ها از جمله پیشنهادهای ویژه و کاهش قیمت کالاها به عنوان تخفیف به کاربر گزارش داده می‌شود. «‌از آنجایی که تعداد تخفیف‌ها در فروشگاه‌های آنلاین به طور روزانه زیاد نیست، بر همین اساس ما آفرها را به دو بخش آفرهای ۲۴‌ساعت گذشته و آفر‌های قدیمی‌تر تقسیم کرده‌ایم و در دسته‌بندی منظمی قرار داده‌ایم. یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن فعلی ویژگی آلارم است به این ترتیب که اگر کاربری به دنبال کالای خاصی باشد و منتظر باشد که قیمت کالا کاهش یابد، می‌تواند آن را جست‌وجو و انتخاب کند و قیمتی که آستانه خریدش است، وارد کند. به محض اینکه قیمت کالا در فروشگاهی از آستانه قیمت مشخص‌شده پایین بیاید، اپلیکیشن در قالب‌های مختلف SMS‌، ایمیل و نوتیفیکیشن به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند. ویژگی دوم اپلیکیشن نیز قسمت تخفیف‌های کهکشانی است که تخفیف‌هایی که مبلغ ریالی بالایی دارند مثلا تخفیف‌های بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان ‌به طور جداگانه در اپلیکیشن ارائه می‌شود. به علاوه تخفیفات پیشنهادی نیز از طرف تیم آفر به کاربران پیشنهاد می‌شوند.» در آفر علاوه بر اطلاع‌رسانی در مورد تخفیف‌ها تحلیل‌هایی هم به کاربران ارائه می‌شود. به عنوان مثال اگر میانگین قیمت کالایی در بازار ۱ میلیون تومان باشد و فروشگاهی قیمت کالا را ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و در هنگام تخفیف همان کالا را به قیمت یک میلیون بفروشد، این تخفیف از نظر تیم آفر تخفیف خوبی به حساب نمی‌آید چون با اینکه کالا شامل تخفیف شده، ولی قیمت آن از میانگین بیشتر است.

اپلیکیشن به صورت رایگان برای دانلود در کافه بازار در اختیار کاربران قرار گرفته ‌و تا‌کنون ۱۰۰۰ بار این اپلیکیشن دانلود شده است «‌ما قصد داریم از طریق جذب تبلیغات درآمدزایی داشته باشیم البته تبلیغات نه به شیوه‌ای که فروشگاه‌ها را محور قرار دهیم و پنل در اختیارشان قرار دهیم بلکه قصد داریم کاربر را در مرکز اولویت قرار دهیم نه فروشگاه را. بنابراین قوانینی برای تبلیغات در نظر داریم که کالاهایی را تبلیغ کنیم که در واقع به درد کاربران بخورد. در حال حاضر چون زمان کمی است که از لانچ اپلیکیشن می‌گذرد، هنوز به درآمدزایی نرسیده‌ایم و از طریق سودی که در پروژه‌های دیگر داریم، در این پروژه تزریق مالی داریم. به عبارت دیگر، مهم‌ترین مانع برای ما بحث فنی آفر بود چون ما قصد داشتیم کیفیت محصولی که ارائه می‌دهیم ۱۰۰ درصد باشد آزمون و خطاهایی که داشتیم و روش‌های مختلفی که امتحان می‌کردیم از ما زمان گرفت و کار را سخت کرده بود.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.