آشناترین تابلوی جاده‌های شمال

0

در روزهای نخست تولد، کلوچه‌های داغ نادری در یک قنادی کوچک پخته می‌شد و در کنار چای عصرانه خانه‌های گیلانی جا خوش کرده بود؛ اما امروز محصولات برند نادری، به سراسر ایران و جهان فرستاده می‌شود.

اگر یک‌بار هم گذارمان به یکی از جاده‌های منتهی به استان گیلان افتاده باشد، تابلوهای قرمز کلوچه «نادری» را دیده‌ایم و احتمالا توقف کوتاهی کردیم و این سوغات تازه لاهیجان را با خود به خانه برده‌ایم. کلوچه‌هایی که عمرشان طولانی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم و از ۶۶ سال قبل تا کنون تولیدشان ادامه دارد. در روزهای نخست تولد، کلوچه‌های داغ نادری در یک قنادی کوچک پخته می‌شد و در کنار چای عصرانه خانه‌های گیلانی جا خوش کرده بود. امروز این کلوچه‌ها در کنار دیگر محصولات برند نادری، به سراسر ایران فرستاده می‌شود و نام نادری را به عنوان برند برتر صادرکننده استان گیلان به ثبت رسانده‌ است. اکنون این مجموعه ۵۰ هزار مترمربعی در لاهیجان در قالب سه شرکت مستقل فعالیت می‌کند و در کنار کلوچه‌ها و کوکی‌های نادری محصولات دیگری چون چای، برنج، شکلات، پتی‌بور و ویفر هم روانه بازار کرده است.

 روزگار برند گیلانی قبل از انقلاب

چند سال قبل از آنکه نام تجاری نادری به‌طور رسمی ثبت شود، قنادی و شیرینی‌پزی نادری در سال ۱۳۲۹ کارش را با پختن کلوچه‌های داغ آغاز کرد. هرمز پاکدامن که موسس این برند ایرانی است در روزگار جوانی زمانی که متوجه شد مغازه قدیمی پدرش کفاف مخارج زندگی خانواده آن‌ها را نمی‌دهد با یکی از دوستان پدر شریک شد و کاربری بقالی قدیمی را به شیرینی‌پزی تغییر داد. فروشگاهی کوچک که با خلاقیت این کارآفرین جوان از همان نخست مسیر متفاوتی برای دوام آوردن در بازار انتخاب کرد. کلوچه‌های نادری برای جلب مشتریان بیشتر به فروشنده‌های دوره‌گرد فروخته می‌شد و آن‌ها با سینی‌های روی سر، کلوچه‌ها را به زمین‌های کشاورزی برده و می‌فروختند. وقتی آوازه این طعم تازه و خوش، میان کشاورزان محلی پیچید، کم‌کم مشتریان به شیرینی‌پزی کوچک هجوم آوردند و هرمز پاکدامن توانست سرمایه اندکش را بیشتر کند.

۶ سال بعد از آغاز به کار فروشگاه نادری، شرکت تولیدی نادریان‌فرد با نام تجاری نادری به‌طور رسمی ثبت شد و آن زمان شعبه دیگر نادری در خطه گیلان افتتاح شده بود و نه فقط پخت و فروش کلوچه که بستنی و تنقلات هم در آن فروخته می‌شد. همان ایام هرمز پاکدامن تصمیم گرفت برای گسترش فعالیت برند جوانش با یکی از دوستان راهی نمایشگاه ماشین‌آلات صنایع غذایی در آلمان شود و با خرید دستگاه‌های صنعتی پخت کلوچه از فضای پخت دستی و سنتی بیرون بیاید. با خریداری دستگاه کلوچه‌ریز دستگاه خمیرگیری فر پخت و دستگاه بسته‌بندی نادری وارد مرحله تازه‌‌ای از سرنوشت خود شد و دو خط تولید کامل و مجهز راه انداخت. تبلیغات نادری به گوش شهرهای خطه شمال رسید و سفارش‌های دور و نزدیک آغاز شد. اما یکی از نقاط طلایی در کارنامه نادری به قبل از انقلاب و زمانی بازمی‌گردد که بخشنامه تغذیه رایگان دولت منتشر شده بود و این برند تصمیم گرفت در راستای بخشنامه مسئولیت تهیه تغذیه رایگان برای مدارس برخی موسسات خیریه و بهزیستی گیلان را بر عهده بگیرد. هرمز پاکدامن با مذاکراتی که با استاندار گیلان انجام داد، توانست پای نادری را به کوله‌پشتی‌های مدرسه‌ای منطقه هم باز کند. همه این اقدامات توانست حیات نادری را در مدت زمان کوتاه تضمین کند. حیاتی که با وجود مشکلات اقتصادی و تولیدی در سال‌های انقلاب هم توانست بعد از مدتی خود را احیا کند و فعالیت تولیدی این برند از سر گرفته شود.

 کارخانه‌ای با سه شیفت کاری

انقلاب که شد، مدتی کارخانه نادری هم تولیداتش را متوقف کرد. با این‌حال داستان نادری با روزهای سخت حیات اقتصادی کشور به پایان نرسید و بعد از چند سال بار دیگر فعالیت تولید و پخش را از سر گرفت. این‌بار سفارشات کارخانه به سراسر ایران گسترش یافت و پاکدامن تصمیم گرفت آوازه برندش را به مرزهای دور و نزدیک کشور برساند و کارخانه دوم نادری هم تاسیس شد. او با سرمایه‌ای که طی این سال‌ها به‌دست آورده بود، کارخانه دیگری با تجهیزات مدرن و پیشرفته تاسیس کرد. پسر بزرگش هم برای راه‌اندازی کارخانه به کمکش آمد. طعم‌های متنوع‌تر و خط تولید گسترده‌تر به نادری اضافه شد و  درسال ۱۳۷۵ شرکت تولیدی نگین ناب و کارخانه جدیدی در فاصله کمی از شرکت تاسیس شد. کارخانه نوپا تولید انواع ویفر و غله حجیم‌شده را بر عهده گرفت و به این ترتیب دو محصول جدید به محصولات نادری اضافه شد. در سال ۱۳۸۴ یعنی دو سال بعد از راه‌اندازی شهرک صنعتی لاهیجان، کارخانه صنعتی نگین نادری هم متولد شد. ماشین‌آلات تولید کیک این‌بار از هلند و اتریش خود را به لاهیجان رساند و در کنار کیک، خط تولید بیسکوییت هم به نام نادری اضافه شد. روزهای اوج فعالیت نادری احتمالا از همین دهه آغاز شد که خطوط تولید و در کنار آن شرکت پخش محصولات در سه شیفت کاری فعالیت می‌کرد و تقاضا برای محصولات این برند بیشتر و بیشتر می‌شد. به دنبال همین فعالیت‌ها فکر صادرات محصولات به خارج از ایران هم در سر پاکدامن قوت گرفت. نادری تصمیم گرفت برای بین‌المللی کردن برندش دفتر مرکزی را به تهران منتقل کند. از سال ۸۸ و به دنبال استقرار شرکت نادری در تهران، صادرات به کشورهای همسایه و فراتر از آن به آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا و کانادا آغاز شد و هنوز صادرات محصولات نادری با بسته‌بندی‌هایی متفاوت از آنچه ما می‌بینیم به این کشورها ادامه دارد. اکنون خانواده نادری با کسب تندیس‌ها و تقدیرنامه‌های صادرکننده و کارآفرین برتر استان گیلان و کشور شناخته می‌شود. خانواده‌ای که مدیریتش با فامیلی پاکدامن پیوند خورده است و فرزندان هرمز پاکدامن در کنار پدر نام برند ۶۶ ساله ایرانی را زنده نگه داشته‌اند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.