آزمایش اچ‌آی‌وی در ۳۰ دقیقه!

0

از یک فناوری جدید که روی یو‌اس‌بی فلش قرار می‌گیرد، می‌توان برای آزمایش میزان اچ‌آی‌وی در خون افراد استفاده کرد‌ که در نهایت برای درمان بیماری در کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

محققان می‌گویند كه این دستگاه یک تراشه دارد که فقط از یک قطره خون برای تشخیص میزان اچ‌آی‌وی استفاده می‌کند. این دستگاه یک سیگنال الکتریکی ایجاد می‌کند که برای یک اچ‌آی‌وی ارسال می‌شود‌ که سپس کامپیوتر می‌تواند آن را بخواند. آزمایش میزان اچ‌آی‌وی در خون مهم است زیرا به بیماران امکان می‌دهد تا دریابند آیا داروهای اچ‌آی‌وی به خوبی تاثیر می‌گذارند. درمان‌ اچ‌آی‌وی می‌تواند میزان ویروس را در خون تا نزدیک به صفر کاهش دهد، اما اگر ویروس نسبت به داروها مقاومت نشان دهد، میزان اچ‌آی‌وی در خون بالا می‌رود.

آزمایش‌های فعلی برای تشخیص میزان اچ‌آی‌وی می‌تواند حداقل ۳ روز طول بکشند و باید خون به آزمایشگاه فرستاده شود. این روند در برخی ‌بخش‌های دنیا بسیار مشکل است‌ اما این دستگاه جدید قابل حمل است و با استفاده از آن، آزمایش کمتر از ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. یکی از محققان به نام دکتر گراهام کوک از دانشکده سلطنتی پزشکی لندن می‌گوید: «نظارت بر بار ویروسی برای موفقیت در درمان اچ‌آی‌وی حیاتی است. در حال حاضر، آزمایش به تجهیزات گران‌قیمت و پیچیده نیاز دارد که ممکن است چند روز طول بکشد تا نتیجه آن مشخص شود.» آزمایش میزان اچ‌آی‌وی نیز روشی برای پزشکان است تا بررسی کنند آیا بیماران داروهای اچ‌آی‌وی خود را مصرف می‌کنند یا خیر. قطع مصرف این داروها موجب افزایش مقاومت ویروس در مقابل دارو می‌شود. به گفته محققان، برای استفاده از این دستگاه، یک قطره خون از بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی روی یک نقطه روی تراشه قرار می‌گیرد. اگر اچ‌آی‌وی وجود داشته باشد، موجب تغییر در میزان اسیدیته می‌شود و این تغییر به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود و این سیگنال به یو‌اس‌بی می‌رسد. در این تحقیق، محققان ۹۹۹ نمونه خون را آزمایش کردند و میزان دقت این آزمایش در تشخیص میزان اچ‌آی‌وی ۹۵ درصد بود. میانگین مدت زمان ارائه نتیجه حدود ۲۰ دقیقه بود. با این حال، محققان معتقد هستند قبل از اینکه پزشکان و بیماران آنها از این دستگاه استفاده کنند، باید بیشتر روی قابلیت‌های آن کار شود. این دستگاه با همکاری شرکت DNA Electronics، تولید شده است.‌

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.